Babad Israel 5

Maka berakhirlah tempoh tujuh tahun.

Dan sebagaimana yang telah dipersetujui, Yaakub menemui pamannya, Laban untuk memohon izin menikahi Rahil. Laban bersetuju dan majlis perkahwinan dilangsungkan.

Sewaktu malam menjelang, Laban mengirimkan Leah (yang dilitupi jilbab seluruh badan) kepada Yaakub. Keesokan paginya -- sebaik tersedar dari tidur -- Yaakub terkejut kerana melihat yang berada di sisinya bukanlah Rahil, tetapi Leah. Beliau berang dan langsung menuju ke rumah Laban, menagih janji yang telah dipersetujui tujuh tahun yang lalu.

"Apa yang telah kau perbuat kepadaku? Bukankah aku bekerja untukmu demi mendapatkan Rahil? Mengapa kau memperdaya aku?!" bentak Yaakub.

Laban menjelaskan bahawa adalah menyalahi adat tempatan seandainya seorang adik bernikah lebih dahulu daripada kakaknya.

"Genapkanlah tujuh hari perkahwinanmu dengan anakku ini; kemudian anakku yang lain pun akan kuberikan kepadamu sebagai upah, asal saja kau bekerja denganku untuk tempoh tujuh tahun lagi," tawar Laban.

Yaakub bersetuju. Maka sesudah genap tujuh hari pernikahannya dengan Leah, Laban menunaikan janjinya dengan menyerahkan Rahil kepada Yaakub untuk dinikahi.

Maka Yaakub menyambung khidmatnya untuk tempoh tujuh tahun lagi.

Post a Comment

Terbaru Lebih lama