Lebaran Di Utara

Saya sempat menghabiskan buku Ibn 'Arabi: Riwayat Hidup dan Perjalanan Seorang Sufi Agung karya Claude Addas yang diterjemahkan oleh Eekmal Ahmad dan Adib Zalkapli sepanjang dalam perjalanan ke utara siang tadi.

Dalam meraikan lebaran tahun ini, saya terkesan dengan beberapa saranan yang mendasari gagasan Ibnu 'Arabi termasuk seruan agar manusia menghidupkan kembali sifat-sifat Tuhan di dalam diri melalui kepatuhan terhadap sunnah Nabi s.a.w. dan undang-undang yang diturunkan kepadanya. Tegas Ibnu 'Arabi, melalui cara ini manusia akan dapat kembali menyatu dengan sifat mulia yang terpendam dalam dirinya.

Saya dan keluarga turut singgah di Bukit Mertajam, Pulau Pinang menziarahi kerabat keluarga yang menetap di sana. Melalui jalan-jalan di Permatang Pauh, poster-poster dan kain rentang sepanjang kempen pilihanraya kecil baru-baru ini masih tergantung kelusuhan.

Kelmarin, tatkala menziarahi kerabat di Pahang, lemang dan rendang merupakan antara sajian lazim di setiap rumah. Pun begitu, di utara lain pula juadahnya. Ketupat daun palas, nasi himpit dan kuah kacang merupakan hidangan istimewa di sini.

Pak Khalid sempat berbalas SMS dengan saya menyuruh saya mengemaskini laman web jalur keturunan keluarga seandainya bertemu dengan kaum kerabat yang baru. Insha-Allah, lebaran tahun ini bakal dimanfaatkan sepenuhnya bagi menjalin kemesraan sesama keluarga.

5 Ulasan

Yusmir Yusop berkata…
Suka saya kongsi pantun lama yang terbuku di hati untuk dirungkai.

Hari ni hari jumaat,
Esok hari sabtu,
Kalau tak kenal syariat muhammad,
Mana nak kenal Tuhan yang satu.

Selamat mencari redhaNya.
Tanpa Nama berkata…
saya nak kongsi pantun jugak;

buai laju2,
sampai pokok kapas;
apa dalam baju,
seekor bapak lipas.
Unknown berkata…
Assalamualaikum YB..

ISA PROTEST!

Sila tandatangan surat protes untuk mendesak kerajaan agar segera membebaskan Raja Petra Kamaruddin dan semua tahanan ISA lainnya.

Sila KLIK DI SINI untuk menandatangani surat tersebut.

Thanks.

razzi-media.blogspot.com
Tanpa Nama berkata…
Salam Aidilfitri, thank's for the card. Jeegha..
Tanpa Nama berkata…
http://gerakan-anti-pkr.blogspot.com/2008/10/melayu-pakatan-semakin-khurafat.html
Terbaru Lebih lama