Iklan

Selasa, Mei 13, 2008

Polemik Karpal

Menilai media hari ini cukup mudah. 'Roh' pilihanraya masih lagi membelenggu pimpinan beberapa akhbar dukungan pemerintah. Isu Karpal Singh saban hari dicanai dengan mempotretkan dirinya sebagai Hang Jebat moden, penderhaka dan pencabar kedaulatan raja.
Saya tidak pasti apa status Shahidan Kassim, Idris Jusoh dan Gani Patail dalam konteks ini kerana seingat saya, ketiga-tiga individu ini juga pernah sama ada secara langsung mahu pun tidak langsung menyentuh beberapa aspek bidang kuasa raja-raja Melayu. Anehnya, tiada satu pun pertubuhan Melayu atau belia yang terhegeh-hegeh untuk ke balai polis.
Saya percaya Karpal bercakap dalam konteks perundangan yakni perbedaan bidang kuasa raja dan kerajaan. Menuduh Karpal sebagai menderhaka dan menghukumnya sebelum dibicara adalah tidak wajar dan berniat jahat. Apa yang pasti, isu ini akan terus dimainkan selagi mana ianya dilihat mampu memberi manfaat kepada UMNO dalam usaha mereka untuk memenangi semula pengaruh orang Melayu di saat-saat cemas hayat politik mereka hari ini.

11 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

PKR talking to PAS on dropping stance: Karpal
Kong See Hoh

PETALING JAYA (May 11, 2008): DAP chairman Karpal Singh has disclosed that Parti Keadilan Rakyat (PKR) de facto leader Datuk Seri Anwar Ibrahim is trying to talk PAS into giving up its Islamic state ideology.

He said the Islamic state ideology as espoused by PAS is a big obstacle to cooperation among the Pakatan Rakyat (PR) component parties. He did not discount the possibility that the Islamic state issue may prompt DAP to again leave the opposition alliance.

Karpal, who is the Bukit Gelugor MP, told Nanyang Siang Pau in an interview the Federal Constitution clearly says Malaysia is a secular state.
Former prime ministers Tunku Abdul Rahman and Tun Hussein Onn had also stated that Malaysia is a secular state, he said.

He said PAS has stated that "should the party come to power (at the federal level), it would declare Malaysia an Islamic state".

"Based on this point, PAS accepts the fact that Malaysia, at present, is not an Islamic state," he said.

"PAS needs to obtain two-thirds majority in the parliament as well as amend the constitution in order to fulfill its Islamic state ideology."

Karpal Singh said PR is a good front with potential to obtain even better results in the next general election.

As such, PAS should stop making remarks on Islamic state.

He also said PAS cannot regard itself as the backbone of PR as it has only 23 parliamentary seats, whereas PKR and DAP have 31 and 28, respectively.
"PR is at its infancy stage and there is lot more work to do, such as fighting for the abolition of the Internal Security Act and other draconian laws," he said.

"As such, PAS should put more efforts in these areas and be mindful of their remarks to avoid giving the public the impression that PR is in a mess."

Karpal Singh also said DAP does not accept the party-hopping culture, adding that PR should not use party-hopping to strengthen itself but wait for another four years to show its strength.

He said party-hopping is a betrayal of the voters' trust and if PR accepts party-hoppers, one day it will also be betrayed.

Anwar has said PR will get enough MPs to cross over from BN to form the next federal government by Sept 16 (Malaysia Day) or earlier.

Karpal Singh said he personally does not agree with any move by PR to form the federal government with the help of party-hoppers.

"A political party must have integrity, otherwise it will lose the people's trust," he said.

Umno will adhere to Constitution, says Razaleigh
PETALING JAYA (May 11, 2008): Umno's Gua Musang MP Tengku Razakeigh Hamzah says Umno will definitely not agree with PAS' Islamic state ideology as Umno believes in adherence to the Federal Constitution and subscribes to the system of constitutional monarchy and parliamentary democracy.

"Under the Federal Constitution, Islam is the official religion, and non-Muslims enjoy the freedom to practice their religions," he said.

He pointed out that in the Umno constitution, there are no clauses for the setting up an Islamic state.

He said Umno's stand to subscribe to the Federal Constitution is obvious and it is meaningless for anyone to doubt Umno or to debate the (Islamic state) issue.

Tengku Razaleigh, 71, told Sin Chew Daily this during an interview when asked to comment on the oft raised Islamic state issue that has caused much concern among non-Muslims.

He pointed out that the Islamic state concept put forward by PAS is not a mere terminology but an ideology that must be taken seriously, because once PAS takes control of the federal government, it will turn Malaysia into an Islamic state.

"PAS will replace the constitution with the Koran and impose the hudud on all Malaysians. That is the Islamic state PAS wants to set up. They will abolish the (Malay) rulers, because there is no monarch in an Islamic state."

He said all these while, Umno had come under attacks from PAS as the two parties do not share the same ideology.

He said of late, certain people had brought up the issue again and felt that some leaders in Umno had not made a clear stand on the matter.

"In fact, Umno has never thought of establishing an Islamic state because we hold fast to the Federal Constitution," he said.

"In Umno's constitution, there is no clause that says it wants to set up an Islamic state. If it wants to, it would have done it long ago.

"In 1948, only Umno and Malay rulers were negotiating for the Federation of Malaya Agreement with the British government; there were no MCA or MIC then. If Umno wanted to make the federation an Islamic state, it would have put it down as a condition at the negotiations, and not wait till today.

"We have Islamic laws but they are applied to only Muslims and do not affect the lives of others. Non-Muslims' freedom of worship is guaranteed under the Federal Constitution."

Tanpa Nama berkata...

kenapa najwan suka anwar? sebab najwan suka bagi bontot dia kat anwar. Tapi sorry r najwan. Setakat bontot budak uniten anwar tak main. Anwar main bontot budak2 oversea jek. Paling bangang pn Yale, Harvard. Setakat bontot ko tuh, gi jual kat Karpal Singh pn , ok apa? hehe..he..

Tanpa Nama berkata...

PUKIMAK KO TANPA NAMA HINA KAWAN AKU! PUKIMAK KO! BUTOO!! PANTAT SIAL KO!
-Kawan baik Najwan

apish_jpoon berkata...

WEH TANPA NAMA..,!!!
KLU BRANI JOM LA BDEPAN NGAN AKU.!!!
SESEDAP MAK BAPAK KO DAN SATU KETURUNAN KO JE HINA SEPUPU AKU..!!!
BAPAK KO PERNAH BG BONTOT KAT ANWAR KE..?MENTANG2 LA NAJWAN BUAT SENYAP JE,KO BRANI LA HINA DIE..ITU PUN BRANI DALAM NI JEK,JOM LA JMPE KAT LUAR..KLU BRANI CKP JEK KAT MANE NAK JMPE..

Tanpa Nama berkata...

itu dia..golongan2 gay yang ditolak anwar kerana grad setakat dalam negara marah2...haha...haha.... Tak dapat terima bahawa anwar hanya terima bontot2 import yang grad dari oversea, bkn Malaysia..hehe...Mmg confirm r semua nih golongan gay2 sejati yang marah apabila rakan mereka dikutuk. Auww...tak kuasa mak..heheh... Diaorg ni lebey kurang geng2 mak nyah, yang akan mengganas sekiranya rakan mak nyah mereka dikacau.. Awas.. Jaga bontot anda..hahaha..ha...

Tanpa Nama berkata...

hi najwan..
sy rasa org diatas nie, org yg sama..
jika benar2 anda ada masa terluang,u can check their ip no.

thank you.

Muslim Knight berkata...

UMNO sebagai pengkhianat bangsa Melayu dan agama Islam, daftar bahasa dalam kepala otak mereka hanyalah bontot dan gay.

Saya berasa amat pelik dan gusar, apabila Karpal Singh mengutarakan pendapat undang-undang, dikatakan sebagai pencabar kedaulatan Sultan, walhal nama-nama seperti Abdullah Badawi, Shahidan Kassim dan Idris Jusoh yang telah jelas berhari-hari lamanya mencabar DYMM Agong, tidak pula dilabelkan pengkhianat simbol orang Melayu.

Tanpa Nama, masih tak sedar diri lagikah? Teruskanlah mengkaji punca-punca kekalahan pilihanraya. Kami sudah tahu lama dah, kamu baru nak mengkaji. Tunggu beberapa bulan saja lagi sebelum UMNO pengkhianat bangsa Melayu, bakal hancur!!

Tanpa Nama berkata...

hi najwan..
sy rasa org diatas nie, org yg sama..
jika benar2 anda ada masa terluang,u can check their ip no.

thank you.

lAGI SORANG bapuk..auw...bersaya awak pulak. ..hhe.hehe....bukti sudah kukuh ! auw..

r_feev berkata...

Assalamualaikum.
Isu Karpal tak perlu diulas pada pendapat saya.. Perkara ini adalah satu perkara 'straight forward' yang mudah. Karpal bercakap dari segi undang-undang dan perlembagaan. Itulah pendapat beliau dari sudut perundangan. Biarkan UMNO terus hanyut dengan khayalan mereka bahawa merekalah parti tunjang kepada orang Melayu dan Malaysia.. biarkan...

Buat si 'penuduh'.. waaa hebat gaya.. mcm tahu saja serba-serbi tentang dunia sonsang ni?? ada pengalaman ke?? kalau saya, saya tak berapa tahu (saya dan awak adalah bahasa panggilan yang sopan untuk orang Melayu Islam yang amalkan Islam dan budaya timur)sebab tak ada pengalaman.Allah maha adil.. ingat hari ini mungkin anda tuduh najwan 'songsang', tup..tup.. anak lelaki awak pulak nanti yang disongsangkan oleh kerana didikan anda dan UMNO.. fikir-fikirkan..

bumilangit berkata...

mula-mula aku nak marah dengan tindakan penuh kebapukan dan kepondanan 'tanpa nama versi evil' apabila dengan penuh tak ada telurnya, tak berani nak tulis nama.

owh, tidak, bukan nak minta no ic atau alamat rumah, cuma sekadar nama (itupun tak semesinya nama betul!)

kerana sifat kebapukan dan kepondanan dia inilah aku tak jadi marah.

malu mak kau kalau dia tahu kau buat kerja-kerja ini. dia lahirkan kau untuk jadi lelaki. bukannya....

apish_jpoon berkata...

assalamualaikum r_feez dan bumilangit,

tanpa nama tu hanya berani dalam ni je,tu pun tak berani lagi kerana tidak mengisi nama..hahaha,aku harap sgt kalau satu keturunan dia jadi gay..marilah kita sama2 membakar hati dia agar dia berani untuk bersemuka dengan kita..