Iklan

Selasa, Disember 18, 2007

Din Merican: Veteran Radikal Berjiwa Muda

"To know a politician, listen to what he says. To know a leader, read what he writes and observe what he does. A leader leads, it is that simple. To know a man, listen to his soul and the rumblings of his heart. That is more complex."
-Din Merican, 2 Disember 2007

Di dalam penerbangan ke Kota Kinabalu, Sabah dua minggu lalu, saya berpeluang bertukar-tukar idea dengan Din Merican, aktivis politik yang semakin mengukir nama dalam gerakan reformasi.
Selama ini saya sekadar mengikuti perkembangan mengenainya melalui ulasan di blog Anwar Ibrahim dan juga melalui cerita beberapa orang teman yang berpeluang berkhidmat bersama-samanya di Pejabat Anwar Ibrahim di Petaling Jaya.
Dalam usia yang hampir mencecah 70 tahun, Pak Din nyata masih gagah dan radikal. Jiwanya barangkali lebih muda daripada generasi seangkatan dengan saya. Beliau ramah dan petah berhujah. Dan alam blog kini semakin meriah dengan kehadiran Pak Din. Jika anda mahu berbicara dengan seorang radikal tua yang berjiwa belia, maka Pak Dinlah orangnya!

10 ulasan:

a.azreen berkata...

seorang "radikal tua yang berjiwa belia", memang tidak tersangkal lagi. idea beliau walaupun tampak kompleks, tetapi sangat mudah difahami. keadilan, kesaksamaan, hak asasi manusia and the list goes on. individu seusia beliau majoritinya meluangkan masa bersama keluarga, berkebun, bermain catur di warung kopi tetapi bukan Pak Din. beliau menyedarkan saya, menuntut kebebasan adalah hak milik semua insan!

Ainis Azreen

Amin Ahmad berkata...

Menyifatkan 'bermain catur' sebagai aktiviti orang tua yang 'lari dari kegiatan masyarakat' terpaksa saya tolak Ainis..

Saya pemain catur dan pernah menjuarai 3 kali kejuaraan remaja negeri dulunya..maka saya fikir saya lebih menghargainya.

a.azreen berkata...

Maaf Amin..

mungkin agak keterlaluan saya menyifatkan "bermain catur" sebagai aktiviti orang yang lanjut usia. saya hanya merujuk kepada situasi di kampung saya dan sedutan-sedutan filem. itu sahaja. tidak berniat mengklasifikasikan permainan menguji minda tersebut sebagai aktiviti "wajib" bagi individu yang berumur.

Maaf ya!! :)

din merican berkata...

Azreen,

Kebebasan ada dihati kita.Puncanya ialah dari kesabaran dan tekad kita. Selamat Hari Raya Haji.

Tanpa Nama berkata...

Aku rasa dia ni mesti anti kerajaaan ni...! Wei, tokoh mana pulak ni? tak penah aku dengar.. Tak dapat projek Barisan Nasional sebabtu dia ikut Dato' Seri Anwar Ibrahim kot (hehe!)
Najwan,apa pendapat kau?

- Kakiberuk

Tanpa Nama berkata...

maksud aku Pak Din ni..dia mesti anti kerajaan Barisan Nasional barisan kuat under perdana Menteri kita YAB Tun Khairy Jamaluddin Abu Bakar al Bunuh Diri pasal Mahathir tak sambong kontrak jadi diplomat hehe!
-Kaki beruk

Najwan berkata...

Kaki Beruk,

Here is some info about Pak Din:

-Degree in Economic, Universiti Malaya (1963.
-Masters in Business Administration, George Washington University, US (1970.)
-Former Assistant Secretary (Political), Malaysian Foreign Ministry.
-Moved to Bank Negara Malaysia and remained until 1972 as Management Analyst and Secretary of the Bank.
-Former chief of the consulting subsidiary of Bank Pertanian Malaysia.
-Appointed Management Services Director, FIMA Group in 1976.
-In 1978, he joined Sime Darby Group and was promoted to the post of Managing Director, Sime Singapore Limited in 1988.
-In 1991, attached to PT Bakrie Brothers based in Jakarta, Indonesia.
-Became private consultant and moved to Phnom Penh, Cambodia (1992).
-Served as Research Fellow, Cambodian Institute for Cooperation and Peace (1996-today).
-In 2002, was invited to serve as Visiting Professor, University of Cambodia.

Pak Din is now an economic and political analyst, a columnist and respected commentator. He has wide experience in public affairs and business.

a.azreen berkata...

Kaki beruk,

disarankan anda dapat meluangkan masa untuk duduk semeja dan berdiskusi dengan beliau. bertukar-tukar idea dan berkongsi pendapat. pengalaman hidup beliau cukup luas, tidak keterlaluan jika saya sifatkan beliau sudah meyakini hala tuju yang dipilih. saya juga masih tertanya-tanya adakah saya mampu untuk mengutip pengalaman & pengetahuan seperti beliau dalam masa 46 tahun akan datang.

jika anda berpeluang berdiskusi dengannya, jangan lupa berkongsi dengan kami pula ya!!

Ainis Azreen

kH berkata...

Pak Din cool!
seorang radikal tua but young at heart..
huhu

Tanpa Nama berkata...

Aku respek Din Merican ni. Patut lah pandai rupanya..aku ingat kan sapa...

a.azreen,ko nak wat duit tak?

A.azreen, kenapa kau tak sokong UMNO hah? nanti UMNO boleh kasi kau wang saku tau..rugi la ko..kalu Khairy tau kau sapa, mesti bagi duit raya selalu (hehe!)

Khairy PM kita sekarang...rugi tau kau tak amik peluang.
Dengan duit free, kau boleh bawak pergi holiday, pergi umrah ngan budak2 UMNO putera yang mat rempit tu..(haha!)

OK, wahai PKR, PAS dan DAP...percayalah..kita berasal dari Beruk.

Aku dah percaya teori darwin sekarang. Tun Khairy Jamaluddin Abu Bakar al Bunuh Diri tu mencerahkan otak aku. Rupanya aku selama ni beruk..(thanks my lord Tun Khairy!) Aku ingat, Tun Khairy ni kita kena ikut..pasal dia budak Oxford..pandai tuh!

Hehehe!
-Kakiberuk