Iklan

Ahad, April 19, 2009

Cabaran dan Arus Baru Perjuangan Mahasiswa

Semalam saya memenuhi undangan menyampaikan syarahan kepada barisan pimpinan mahasiswa sebuah kolej kemahiran teknikal di utara tanahair.
Saya meggariskan tiga aspek penting -- politik, ekonomi dan sosial -- yang seharusnya didepani dengan matang dan berani oleh aktivis gerakan mahasiswa masa kini.
Dalam mengupas tema politik, saya tegaskan keperluan gerakan mahasiswa agar kembali memisahkan diri dari dibayangi dan dimanipulasi oleh entiti-entiti politik. Tema baru politik nasional yang kini didominasi dengan isu-isu berkaitan demokrasi, hak asasi dan keadilan sosial seharusnya didukung dan diwacanakan secara lebih giat di kalangan rakan aktivis.
Polemik Dasar Ekonomi Baru (DEB) turut disinggung. Gesaan agar pimpinan mahasiswa memahami konsep sebenar DEB dan bahawasanya DEB bukanlah sebuah dasar yang abadi wajar diinsafi. Selain itu, persoalan turut dibangkit berkenaan krisis ekonomi global.
Seterusnya saya mencetuskan perdebatan tentang dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam bahasa Inggeris (PPSMI). Rata-rata peserta giat mempertahan dan membantah dasar tersebut.
Akhir sekali, saya merumus kepentingan menguasai teknologi internet dan sumber maklumat juga proses pembudayaan ilmu yang seharusnya diperjuang oleh pimpinan mahasiswa. Juga kesedaran bahawa perpaduan kaum adalah suatu yang semestinya dipertahankan.
Dakyah dan sentimen perkauman perlu ditolak dan ayat ke-13 dari Surah Al-Hujurat wajar dihayati. Saya menutup syarahan dengan kisah Iblis dan Nabi Adam; betapa kesombongan Iblis akan asal kejadiannya dari api menyebabkannya diusir keluar dari syurga.
Maka saya tegaskan, seandainya kita mahu terus angkuh dengan sifat kebangsaan dan melaung-laung bahawa bangsa kita adalah 'tuan' dan lebih mulia dari bangsa-bangsa lain, maka bersedialah untuk menjejak Iblis di akhirat kelak!

3 ulasan:

zarul20 berkata...

betul ke ni najwan kena bebas ni?
hehehe....

RoyAL UnITeNErS berkata...

najwan...
aku suka artikel ko nie...
mengenangkan kisah yg lalu...
huhuhu...

selamat melapor diri...hehhe gaji first belanja mkn lar...

anyway...siswa kena peka dan perlu ada pencerahan....aku terima kasih pada ko....bimbingan ko,aku sudah ada pandangan aku sendiri

suarajagat berkata...

salam. harap dpt tlg add link sy. ttg info Islam & masalah ajaran sesat di m'sia http://suarajagat.wordpress.com