Iklan

Rabu, Oktober 29, 2008

Ucapan Deepavali Hukumnya Haram?

Terlalu banyak isu yang melatari perkembangan pemikiran saya sejak kebelakangan ini. Isu bahasa, agama dan bangsa adakalanya cukup mual dan menjemukan.
Polemik Yoga yang dibangkitkan oleh salah seorang agamawan semalam saya kira seakan-akan sama dengan persoalan hukum mengucapkan "Deepavali Nal Valthukal" kepada teman-teman beragama Hindu yang disinggung oleh salah seorang pengunjung blog ini tempoh hari.
Pernah dahulu ketika mana saya aktif menyertai usrah di kampus, salah seorang naqib yang memimpin usrah tersebut menyatakan bahawa adalah haram mengucapkan selamat terhadap sebarang perayaan agama lain seperti Deepavali dan Krismas. Menurut naqib itu, ucap selamat hanya dibenarkan terhadap perayaan berbentuk kebudayaan dan adat semata-mata sebagaimana sambutan Tahun Baru Cina.
Sehingga kini, saya masih tidak dapat merungkai kebenaran di sebalik kenyataan naqib saya itu. Setiap tahun saya masih lagi mengucapkan "Deepavali Nal Valthukal" dan "Salawat serta salam ke atas Isa Al-Masih" kepada teman-teman saya yang beragama Hindu dan Kristian. Pun demikian, keyakinan dan keimanan saya terhadap keEsaan Allah s.w.t. dan pengakuan saya terhadap kerasulan Muhammad s.a.w. tidak pernah tergugat dan berubah.
Saya kekal konsisten dalam pengamalan ibadah dan komited untuk menjadi seorang Muslim yang baik. Teman-teman saya ada yang mendaftar sebagai ahli di pusat-pusat kesihatan serta turut mengikuti kelas yoga yang disediakan, pun begitu mereka juga masih lagi bersolat, berpuasa dan membayar zakat.
Maka adalah cukup janggal untuk saya percaya atau menerima kenyataan bahawa hanya dengan mengucapkan selamat berhari raya kepada teman-teman Hindu dan Kristian maka akidah saya akan terpesong!

24 ulasan:

Pewaris Reformasi berkata...

aku nak buat fatwa juga!

main internet haram sebab internet bercampur benda baik dan buruk. dalam islam mana boleh campur benda2 ni. tambahan pula ramai yang lagho..

amacam ok x?

aik korang yg baca komen ni main internet ya?

zarul20 berkata...

untuk pewaris reformasi, kita boleh berbeza tuan namun jangan mempersenda...

zarul20 berkata...

untuk pewaris reformasi, kita boleh berbeza tuan namun jangan mempersenda...

afif berkata...

zarul20, hang rasa tersenda dan dipersenda ka?? woi pewaris reformasi.. minta maap kat dia... tak baik persenda orang tau.....

amin ahmad berkata...

saya minta maaf jika dianggap mempersenda..saya tidak ada masalah untuk mengungkap maaf sekiranya saya fikir ada rasional di sebalik tuntutan tersebut.

saya harap zarul juga dapat mengemukakan hujah balas dari kenyataan sinikal saya kerana ia tidak timbul tanpa sebab.

bagi saya perlu reformasi besar-besaran untuk kita bersantung dan memberikan kebebasan untuk menyaring semula pandangan dlm byk isu. jika sy dianggap mempersenda, sy harap tolong juga jgn mempersenda umat Islam dgn cara yg x sepatutnya.

biarlah sy mengemukakan pandangan lebih neutral. ucap selamat itu dikatakan haram krn seolah kita mengiktiraf ketidakislaman mereka. saya sejak dulu sering tertanya dan berharap dicerahkan kenapa Allah s.w.t. mengungkap istilah agama kpd bukan Islam bila dlm firman menyebut "bagi kamu agama kamu, bagi kami agama kami". kenapa perkataan agama yg disebut? bukankah itu satu pengiktirafan bahawa ada agama lain meskipun ia bukan pengiktirafan dalam konteks kebenaran? begitu juga cukai kharaj dan sbgnya - bukankah ia pengiktirafan bahawa ada yg tidak menerima islam terlepas maksud mengiktiraf pilihan mereka benar?

tolong cerahkan saya. saya benar2 tersepit dgn amalan islam di Malaysia meski saya percaya Islam adalah agama yang saya akui benar sebagai pilihan saya.

maharajatoga berkata...

salam.
sy terbaca artikel blog ini di KN.
kebetulan di KN ada dibahaskan berkaitan ucapan pada perayaan non muslim.
boleh rujuk di sini.

http://kampusnegara.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4618#4618

maharajatoga berkata...

to amin ahmad.

1. kita mmg tak pernah iktiraf selain islam. syirik hukumnya.

2. sy cuba terang sebaik mungkin. sy minta maaf kalau tersalah fakta. dr apa yg sy pelajari, ungkapan agama sbnrnya salah satu kesalahan bahasa.

cuba anda rujuk balik quran, rujuk tulisannya. utk islam akan di panggil 'addin'.

kalau yg lain tu samada 'millata' atau terus sebut yahudi atau nasrani atau guna gantian nama lain.

tp kalau anda rujuk terjemahan mmglah guna perkataan agama.

sy tak jumpalah surah yg awk bw tu..lupa ayat berapa. kalau boleh tlg nyatakan surah yer.

wallahu'alam.

Amin Ahmad berkata...

sy fikir persoalannya di sini ialah kita bukan mengiktiraf kebenaran agama lain sebaliknya kewujudan mereka.

dalam hal kebenaran, berasaskan kewujudan mereka saya hanya boleh katakan ada 'kebenaran' lain yg difahami oleh orang lain dan tidak menjadi keyakinan saya.

saya fikir kita terlalu over exaggerate. bila nabi s.a.w. bangun melihat mayat yahudi diusung ke tanah perkuburan tidak timbul isu nabi s.a.w. iktiraf keyahudiannya sebaliknya kemanusiaan.

jika sy katakan bhw cara kita menjadikan agama ini sukar sy pasti ia akan dibalas dgn hujah yg akan memanjang persoalan aqidah hingga ke wilayah samar.

maharajatoga berkata...

tentu saja kewujudan mereka diiktiraf.

sy tidak fhm apa yg cuba ahmad amin smpaikan sbnrnya.

Aqil Fithri berkata...

saya teringat mati!

bumilangit berkata...

saya teringat argumantative indian.

me,myself n all around da world berkata...

sy lebih suka bersikap sederhana dlm hal ini. sekadar ucapan happy bg sy utk rakan-rakan yg berlainan agama adalah tanda kemanusian sy kpd mereka.cuma jgnlah berlebih2an sehingga org islam pergi menari2,menghiasi rumah seperti mereka dan juga meraikan perayaan itu bersama.jika kita menghormati pegangan mereka,I-Allah mereka juga akan menghormati pegangan kita dan jika mereka tidak menghormati pegangan agama kita pun xmenjadi masalah utk kita.

Samsudin berkata...

Jika dah ada fatwa pengharaman yoga, apa salahnya kita ikut. Sebab bila dah ada fatwa begini, maka automatik dah tertimbul dalam hati kita 'syak', maka jika dah timbul syak atau syubhah maka wajar ditinggalkan. Tak perlu dipertikaikan. Lagipun masih banyak cara senaman lain yang tidak bercanggah dan boleh diamalkan.

Ataupun, AMALKAN SOLAT LIMA WAKTU SEHARI SEMALAM DAN TAMBAHKAN SOLAT SUNAT. Itu lagi bagus kerana dah terbukti oleh pengkaji sains bahawa SOLAT YANG KITA LAKUKAN ITU ADALAH JUGA SENAMAN dimana ada satu bahagian di dalam tubuh kita yang didapati darah tidak sampai dengan cara senaman biasa tetapi HANYA DENGAN SOLAT, DARAH BOLEH SAMPAI KE BAHAGIAN TERSEBUT. MAKA LENGKAPLAH PERJALANAN DARAH DALAM TUBUH KITA...

Jadi, tak perlu pertikai pengharaman tersebut kerana ISLAM sendiri ada senaman yang jauh lebih baik dari yang lain...

me,myself n all around da world berkata...

ditempat aku ada dibuka class yoga samsudin dan xperlu menghafal matera. nak join?ke rosak akidah jugak ke ni??adoi***!!!!byk betul pantangnya org melayu ni.

saja jalan2 berkata...

"Saya kekal konsisten dalam pengamalan ibadah dan komited untuk menjadi seorang Muslim yang baik. Teman-teman saya ada yang mendaftar sebagai ahli di pusat-pusat kesihatan serta turut mengikuti kelas yoga yang disediakan, pun begitu mereka juga masih lagi bersolat, berpuasa dan membayar zakat.

Maka adalah cukup janggal untuk saya percaya atau menerima kenyataan bahawa hanya dengan mengucapkan selamat berhari raya kepada teman-teman Hindu dan Kristian maka akidah saya akan terpesong! "

Inilah Islam Liberal anutan puak2 totok PKR termasuk penulis blog ni yang dungu dan suka membontoti apa je yang nuar cakap.

Kalu camtuh, aku berzina, aku minum arak, then pada masa yang sama,bersolat, berpuasa dan membayar zakat, aku adalah seorang muslim yang baik?

Terpulang la pada penilaian masing2. Ini ajaran liberal ni, h..he..
Jangan taksub sangat, nnt jd macam pengikut Al-Arqam.....

maharajatoga berkata...

aku rujuk posting 'saja jln2'.

anda tak boleh main fitnah org tu liberal, ini liberal. anda fhm ke apa isu yg dibincang sbrnya?

isu ini bukanlah satu isu yg bersifat qot'ie di quran. hukum pengharamannya tidak jelas.
maka jika sesuatu itu tidak jelas, selagi itu ia dibolehkan berijtihad.

maka terjadilah khilaf. ada kalngan ulama yg membolehkan ada juga yg tidak bolehkan.

dan yang pilih ianya harus kena tau apa syarat2nya dan apa hujah2nya kerana Islam tertegak ats hujjah begitu juga siapa yg pilih ianya haram..

dan tetaplah pada apa yg anda rasakan benar melalui hujah bersumberkan quran sunnah.

di dunia ada puluhan fatwa yg haramkan dan puluhan fatwa yg haruskan.

wallauhu'alam

Amin Ahmad berkata...

pada saya dlm sahifah madinah juga diiktiraf kebebasan beragama dlm konteks agama lain boleh wujud dan diamalkan. ia tidak pernah bermaksud mengiktiraf kebenaran sebab itu ada dalam hati masing2.

justeru dengan ucap selamat bagi mengiktiraf kewujudan selain islam pada saya tidak perlu nak over exaggerate sampai pesong aqidah.

dan sy bersetuju bahawa dlm aktiviti bersifat ritual, kita perlu bgtau kwn2 bukan islam bahawa kita tak mahu.

yoga sbg senaman atau ritual?

zarul20 berkata...

saya setuju sebenarnya dengan amin, dalam peperangan pun kuil, gereja dan semua rumah ibadat haram dicerobohi dah disitu dijamin keselamatanya.

cuma kita dilarang meraikan perayaan mereka kerana perayaan itu adalah pemujaan, penyembahan terhadap kekufuran dan kesyirikan. seperti perayaan dalam islam didalam ada pemujaan adanya penyembahan terhadap ya esa bukan?


Garisnya jelas sesuatu yang syirik dan menjurus kepada penyukutuan pada yang esa adalah haram.

Cegah itu lebih baik kata tok ayah saya...para alim ulama yang benar-benar ikhlas punyai resah dalam diri mereka melihatkan ancaman kepada syariat islam yang saya juga akui perlu di beri tafsiran baru sesuai dengan zaman.

saya sebenar terkilan, Dimana sahaja saya temui perdebatan lagaknya masing-masing tidak mahu berlapang dada. kadangkala mahu memperbodoh dan mempersenda satu sama lain.

Takut untuk berdebat terbuka pula satu penyakit juga...hehe..

maaf, saya bergurau senda disini...

untuk najwan, saya belum selagi kad jemputan belum sampai ke tangan najwan.... :-)

Amin Ahmad berkata...

sdr zarul,

sbnrnya masalah senda dan sindir tu jatuh pd org yg kurang berinteraksi barangkali.

kita juga harus jelas bahawa setiap amal bermula dgn niat.

jika persoalan yoga ini jadi isu yg terlalu besar bg umat islam utk diselesaikan, tidak hairan kenapa org tidak optimis bahawa cita2 negara islam tidak akan menjadi autoritarian.

MKF berkata...

Sememangnya asas kepada pencirian muslim adalah 5 rukun Islam tersebut, namun demikian, apa yg dimaksudkan sebagai haram mengucapkannya kerana ia seolah-olah mengiktiraf agama yang lain.Kalau ada yang kata, tak pa, maksudnya, anda sudah tergolong dalam golongan pemikir Islam liberal.

Cuma satu persoalan yang belum dirungkai oleh ilmuwan agama, kalau orang agama lain ucapkan selamat hari raya kepada kita, tetapi kita tidak boleh ucapkan selamat pada hari perayaan mereka, bukankah akhirnya mereka akan melihat Islam itu dari perspektif yang sempit kelak sehingga tidak mahu mendalaminya?

maharajatoga berkata...

sy rujuk pd tulisan MKF.

MKF,
sini ada ulasan lanjut berkaitan ucapan perayaan non muslim.
minta MKF baca kesemua posting di situ.

http://kampusnegara.net/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=4618#4618

fighter berkata...

Semasa saya bersekolah rendah dulu, saya pernah terbaca tentang yoga dalam sebuah ensiklopedia. Salah satu gerak senam yang dibuat dalam amalan yoga diberi nama Salute To The Sun. Bagi saya, isu pengharaman yoga ini mungkin jadi hingar kerana terdapat kemiripan dalam disiplin senaman yoga dengan aktiviti penyembahan dalam amalan agama lain. Amalan gerak senam ini juga sebenarnya wujud dalam tertib senaman tua Melayu yang dikenali dengan senaman harimau. Mungkin susur galur corak senaman ini ada pengaruh Hindu sementelahan sebelum kedatangan Islam, Hindu dan Buddha merupakan agama dominan yang dianuti di sini.

Sila fikir dan kaji.

Tanpa Nama berkata...

Najwan, barangkali anda sepatutnya berhujah seperti Wan Ji dalam hal-hal seperti ini. Hujah anda hanya bermain sekitar kepada dan otak anda sahaja. Barangkali pendapat anda benar, tetapi cdgn saya, buatlah research sedikit, kemukakan hujah yang sesuai.

Tak mampu? Tiada kelayakan? Tanyalah pada yang layak. "Bertanyalah pada ahli dzikr". Barangkali dalam hal-hal seperti ini, anda perlu mahirkan bab ikhtilaf sungguh2. Kaedah2nya dsb.

Ini hanya nasihat. Kebetulan pendapat kepala dan otak anda benar kali ini. Mungkin tidak lain kali.

By the way, hujah anda, 'beryoga' dan kemudian solat, zikir, zakat etc, membuktikan seseorang itu berpegang teguh dengan akidah islam, saya lihat sangat dangkal.

Untuk gugur akidah seseorang, ia terlalu licin, dan mudah. Even sekularisma mampu menggugat akidah seseorang. Syeikhul Islam terakhir Khilafah Turki Uthmaniyyah pernah berpendapat, "Sekularisma itu adalah jalan terdekat kepada Riddah!". (rujuk tulisan Ust Hasrizal: http://saifulislam.com/?p=142). Puak sekularis juga solat, zakat dan puasa. Sekurang2nya itu yang terzahir di mata...

Nasihat saya, agar anda berhati-hati. Itu sahaja...

Sekian.

myrazano berkata...

Assalamualikum warahmatullahi wabarakatuh

Salam kenal dari saya, semoga blog saya yang pertama yang berbayar ini bisa menambah khasanah pemikiran dan wawasan ke-Islam-an kita semua terutama tentang salawat nabi yang sekarang sedang jadi bahasan dalam blog saya

Dan selamat hari raya Idul Adha 1429 H
Semoga Allah Memberkahi kita semua

Dan ( lagi ) ditunggu kunjungannya

Amin