Suntikan Revolusi CHE

Kebelakangan ini saya bergelumang dengan karya-karya berkisarkan perjuangan dan semangat revolusi daripada Amerika Latin dan Asia Tenggara. Minggu lalu, saya menonton filem dokumentari The War On Democracy, arahan pengarah John Pilger. Ianya mengupas manipulasi Amerika Syarikat dalam politik negara-negara Amerika Latin seperti Venezuela, Guatemala dan El Salvador.

Saya turut menerima beberapa buah novel klasikal karya Jose Rizal daripada seorang teman Filipina yang berkunjung ke Kuala Lumpur baru-baru ini. Barangkali cuti hujung minggu ini akan dihabiskan dengan Noli Me Tangere!

Dan semalam, jiwa saya disuntik oleh semangat revolusi Cuba tatkala selesai menonton filem CHE, arahan Josh Evans. Saya terpedaya kerana menyangka filem ini merupakan Guerilla, arahan Steven Soderbergh yang mendapat pengiktirafan di Festival Filem Cannes baru-baru ini. Pun begitu, semangat reformasi tetap segar!

7 Ulasan

Syahir berkata…
filem dokumentari The War On Democracy, arahan pengarah John Pilger. Ianya mengupas manipulasi Amerika Syarikat dalam politik negara-negara Amerika Latin seperti Venezuela, Guatemala dan El Salvador.


Filem itu memang bagus bro! Tapi persoalannya apakah Kuasa Zionis Amerika berhenti untuk meneruskan imperialisme di era moden sekarang? Kini, tekanan ekonomi dan politik tanpa peperangan juga merupakan senjata Zionist Anglo Americans meneruskan agenda menjajah dunia.

1997 Zionis Financiers berjaya menjahanamkan ekonomi, selepas itu menggunakan IMF untuk menolong negara berkenaan. Akhirnya, setelah terikat dengan hutang, sudah tentu penjajahan ekonomi dan politik berlaku. Malaysia bernasib baik kerana tak ambil wang dari IMF.

10 tahun seterusnya, Zionis akan datang untuk menjajah negara Malaysia. Mereka akan gunakan dua cara samada dari luar dan dalam. Di dalam kerajaan mereka ada budak Ofxord tu, di luar mereka gunakan bekas TPM Anwar Ibrahim. Matlamatnya sama, menjajah Malaysia supaya ikut telunjuk Amerika dan Zionis.

Lihatlah bila negara arab bergantung ekonomi kepada Amerika, maka mereka tidak lagi merdeka dari segi hak untuk mempertahankan kedaulatan politik dan ekonomi. Sebab itu mereka tunduk kepada tekanan asing.

Lihatlah Arab Saudi, Mesir, Iraq, Qatar, Kuwait dan lain2...semuanya sudah jatuh. Sekarang ini, hanya Malaysia, Syria dan Iran masih bertahan.

Tetapi aku pasti Abdullah dan Anwar sama saja..akan ikut telunjuk Amerika akhirnya.
Syahir berkata…
Iskandar Malaysia projek meluaskan empayar Singapura telah diluluskan oleh kerajaan bobrok Abdulah Badawi dan Perdana Menteri Khairy. Sedikit demi sedikit, wilayah kita di jajah dari segi ekonomi.

20 tahun lagi, lihatlah...mungkin Singapura bergabung dgn kita kerana rakyat mereka sudah ramai di Johor. Kuasa ekonomi dan politik akan menjadikan wilayah Johor sbg Singapura ke 2 mahupun ke 3 selepas Pulau Pinang dikuasai orang Cina caunivis DAP.

Kenapa Melayu tidak lagi memperjuangkan kedaulatan negara? UMNO sudah rosak..
Tanpa Nama berkata…
aku baru selesai tgk cerita indiana jones.

gunung raya; kalau setan itu jahat, nafsu kita itu apa?
maksudnya, yahudi itu scapegoat bagi mereka yang tak mahu mengaku kelemahan diri.
Amin Ahmad berkata…
ramai yang mengaku beriman tapi akal diberi Tuhan dikesampingkan.

mereka mahu Tuhan jadi hamba, menyelesaikan semua masalah mereka..sambil mereka enak2 hidup dan mengaku beriman!
Tanpa Nama berkata…
Najwan, aku ada satu sesi soal jawab dengan Republik Kata, isu "analisis 10 tahun Reformasi - makin maju atau mundur?"

http://republikkata.blogspot.com/2008/05/10-tahun-reformasi-makin-maju-atau.html
muqayankabut berkata…
Salam akhi najwan,

nak tanya sikit saja, bila nak mula komen mengenai kemasukan ezam ke dalam umno semula.
Tanpa Nama berkata…
Tak payah cerita pasal ezam, story pasal lain, ok juga isu ini, harap perluaskan di blog ini....

layarilah blog aku di
http://khairilazuar.wordpress.com
ada artikel baru .....
Terbaru Lebih lama