Iklan

Sabtu, November 24, 2007

Tuntutan Hindraf: MIC-BN Seharusnya Bertanggungjawab

Akhbar-akhbar perdana hari ini rata-rata kesemuanya melaporkan tentang penahanan tiga orang peguam di bawah Akta Hasutan 1948 semalam kerana dipercayai terlibat memberi ceramah berbaur hasutan kepada orang ramai di dalam satu majlis di Kuala Selangor baru-baru ini.
Ketiga-tiga orang peguam ini merupakan antara penggerak utama Barisan Bertindak Hak Hindu (Hindraf) yang dilaporkan akan mengadakan perhimpunan Ahad ini di hadapan bangunan Suruhanjaya Tinggi British di Jalan Ampang seterusnya menyerahkan memorandum kepada wakil kerajaan British. Kandungan memorandum tersebut antara lain meminta Ratu Elizabeth II melantik peguam diraja untuk mewakili masyarkat India Malaysia dalam tuntutan saman bernilai AS$4 trillion terhadap kerajaan Britain untuk kira-kira dua juta kaum India di Malaysia yang mana nenek moyang mereka dibawa ke negara ini pada tahun 1800-an sebagai sebahagian daripada usaha pengembangan empayar British.
Saya tidak menafikan tuntutan Hindraf untuk menghantar memorandum serta berhimpun secara aman di hadapan bangunan Suruhanjaya Tinggi British pada Ahad ini tetapi merasakan bahawa tindakan mereka menyaman kerajaan British atas tindakan silam (British) yang kini hanya dikenang sebagai sejarah adalah sesuatu yang bersifat tidak adil dan kurang rasional.
Jika dikatakan bahawa dibawah penjajahan British, nasib kaum India tidak terbela dan ditindas, maka begitu jugalah apa yang menimpa kaum Melayu yang diragut hak dan kedaulatannya. Apakah wajar sekiranya UMNO sebagai sebuah parti nasionalis yang memperjuangkan hak-hak Melayu memfailkan saman terhadap Kerajaan Portugis, Belanda, British dan Jepun dengan dakwaan bahawa penjajahan keempat-empat negara terbabit ke atas Melaka dan Tanah Melayu telah menyebabkan nasib kaum Melayu tertindas dan teraniaya? Saya merasakan tidak.
Hindraf seharusnya sedar bahawa nasib kaum India di Malaysia sewajarnya dinilai dari period selepas negara berjaya mengecap kemerdekaan serta membentuk sebuah kerajaan yang bebas dan berdaulat. Dan jika dilihat dari aspek politik dan pentadbiran, jelas sejak merdeka hanya Barisan Nasional (BN) yang diberi mandat untuk mewakili rakyat pelbagai kaum di negara ini dengan Kongres India Malaysia (MIC) sebagai tunjang yang mewakili masyarakat India.
Apakah wajar untuk menyalahkan kerajaan British era 1800-an sedangkan MIC-BN yang sepatutnya dipertanggungjawabkan? Atau Hindraf mempunyai motif lain disebalik tuntutan tersebut?
Dan seandainya tuntutan Hindraf ini diterima dan wang pampasan dibayar, apakah Presiden MIC, Datuk Seri S. Samy Vellu dan peguam Datuk VK Lingam juga layak menerimanya?

10 ulasan:

Anak MELAYU berkata...

Saya bersetuju dengan saudara Najwan. Mereka ini sudah tidak rational. Melalui analisis yang saya lakukan, saya agak keliru dengan apa yang sebenarnya ingin diperjuangkan oleh Hindaf. Pertama, mereka ingin menuntut hak mereka dari kerajaan British. Kedua, mereka marah dengan MIC. Ketiga, mereka berkata nasib mereka tidak dijaga dan ditidas oleh Kerajaan.

Jadi persoalannya sekarang, yang mana satu sebenarnya yang mereka tidak puas hati?

Kalau kita lihat dari tuntutan yang ketiga, bagi saya sesungguh pun kerajaan BN banyak cacat celanya tetapi mereka tidak pernah mengamalkan double standard terhadap kaum india. Sekolah, bantuan dan lain-lain lagi sudah diberi. Malah jika hendak dibandingkan kaum India Malaysia dan kaum India di India, memang agak ketara perbezaannya.

Mereka cakap kaum India miskin. Memang tidak dinafikan tetapi kaum lain pon ada yang miskin juga. Melayu, India dan tidak dilupakan kaum peribumi terutama sekali Orang Asli.

Tetapi jika kita lihat hari ini, kaum India dan Cina yang menguasai kekayaan negara. Mereka ada Ananda Krishnan, seorang billionair yang ternama. Mereka juga diberi jawatan-jawatan penting dalam kerajaan dan juga swasta. Hakim, Pengarah, CEO dan banyak lagi. Ada kita dengar orang Melayu ungkit dan Marah?

Mengenai tuduhan mereka ditindas oleh orang melayu dalam mendapatkan pekerjaan, kita sendiri DITINDAS oleh orang Cina. Tuduhan ini jelas sekali tidak berasas.

Adalah tidak adil bagi mereka untuk mengatakan bahawa orang Melayu menindas mereka. Kita sudah beri lebih daripada apa yang sepatutnya mereka dapat.

Selain daripada itu, mereka hendak mempertikaikan hak dan kedaulatan orang Melayu dan Bumiputra pula. Mungkin mereka ini sudah lupa dengan kontrak sosial yang telah termeterai satu ketika dahulu.

Mereka lupa dan tidak bersyukur dengan apa yang ada. Mereka patut pergi ke India dan lihat sediri kaum kerabat mereka di sana.

Mereka telah bermain dengan isu perkauman. Ia bahaya. Mereka ingat kita orang Melayu ni diam dan beri muka bermakna kita penakut. Mereka silap. Jangan sampai parang sampai ke leher mereka.

Akhir kata, saya rasa kita sebagai anak melayu yang bakal menjadi pembela bangsa pada masa hadapan harus mencari jalan untuk menyatukan Orang Melayu.

Biarlah kita berlainan fahaman politik tetapi apabila ada pihak yang ingin mencabar Melayu dan Islam, kita harus BERSATU dan tolak tepi soal politik. Kita tentang musuh kita habis-habisan.

PAS + UMNO + PKR = MELAYU

HIDUP MELAYU!!!

bumilangit berkata...

sudahlah kamu, anak melayu.

kamu duduk seenaknya di atas sofa baldu itu dan berkata seenaknya.


sapa boleh nafi yang kaum india di negara ini dilayan sebagai 2nd class citizen?

isunya bukan mereka nak saman kerana british pergunakan nenek moyang mereka, tapi kerana british gagal menghantar mereka pulang setelah membawa mereka ke sini.

isu rasional, itu pendapat nafsi2. apa alat ukur anda untuk rasional, mungkin tak sama dengan mereka.

hari ini negara india berdiri lebih gagah dari malaysia.
kamu ingat rakyat malaysia ii selesakah anak melayu? berapa kerat working class heroes yang tiada hutang dengan bank?

nenek moyang kita dulu, ya, kaya. hidup tiada brhutang. tapi zaman sekarang, nak beli motor berhutang, nak kahwin berhutang, nak pergi umrah pun bayar installment.

hidup melayu?

think again

Anak MELAYU berkata...

Saudara Bumilangit,

Tiada siapa yang memaksa kita berhutang..

"nak beli motor berhutang, nak kahwin berhutang, nak pergi umrah pun bayar installment." kata bumi langit..

Kalau tidak mampu, jangan beli..

ZAman dah berubah bumilangit, saya tidak nafikan bahawa "working class heroes" banyak yang berhutang.. Tapi adakah kita meneliti perkara yang mereka hutang.. Kawin berhutang?? Buat malu sahaja. Itu bukannya perkara yang digalakkan. Sepatutnya seseorang itu perlu bersedia untuk berkahwin.. Banyak masa untuk menyimpan wang.

Umrah Berhutang?? Xde duit jangan pergi.. Itu bukan perkara wajib. Yang wajib ialah ibadah HAji.. Itu pon orang dah simpan duit untuk pergi..

Wahai saudara, saya tidak menafikan bahawa kita memang perlu berhutang.. Tetapi kalau setakat dibawah Rm 10k ke bawah tu tak perlu LAH nak berhutang.. Lainlah kalau nak beli kereta atau rumah..

Mungkin saudara ni dah biasa berhutang.. Inilah mentaliti masyarakat sekarang.. X berkemampuan tetapi belagak mampu..

Jikalau rumah dan kenderaan itu sudah menjadi lumrah.. Orang kaya pon beli kereta dan rumah berhutang kerana mereka tidak BODOH. Kalau mereka beli cash, lagi rugi. Beli rumah pon sama. Xkan nak bayar Rm300k sekali gus? Banyak lagi perkara yang boleh dilakukan.

Tetapi saya tidak boleh Terima jikalau mereka ini berhutang kerana berbelanja lebih dari kemampuan. E.g Credit card.

Saya juga tidak boleh menerima orang yang kahwin dan mengerjakan umrah berhutang.. Kedua-dua ini boleh dibayar dengan cash jikalau bijak menyimpan wang..

Berbalik kepada Hindraf,

Kita adalah rakyat malaysia. Melayu, India, Cina dan lain-lain semuanya sama. Isu "2nd class citizen" tidak pernah timbul.Semua telah dipersetujui dalam KONTRAK SOSIAL. Orang Melayu sangat bertoleransi. Itu sebab kita jadi pemimpin. Kalau kita jahat, dah lama Tunku A.R halau mereka ini balik. Tetapi tidak.. Orang Melayu tidak sejahat itu..

Setiap NEGARA ada bangsa peribuminya tersendiri. Orang Cina dari China, Jepun dari Jepun, Arab dari Arab..

Apa yang anda rasa jikalau orang luar yang datang ke Negara anda ingin menuntut hak yang sama dengan Anda. Bukan sahaja menuntut malah mempertikaikan hak masyarakat anda. Walaupun anda telah memberi mereka layanan dan bantuan. Adakah anda akan BERI??

Bayangkan jika orang Melayu dah tinggal di India untuk 50 tahun dan tiba2 kita menuntut hak mereka di India atau mana2 negara. Adakah ini suatu tindakan yang WAJAR?? Tak MALU ke?

Saya nasihatkan kepada penyokong HINDRAF, bukan kepada keseluruhan kaum India yang bersyukur:

Kalau tak suka cara Malaysia boleh Balik ke Negara asal.. Pintu sentiasa terbuka. Kami telah beri lebih dari apa yang negara kamu boleh beri.. THE DOOR IS OPEN FOR YOU TO GET LOST!!

Tanpa Nama berkata...

Tangkap Anwar keparat! Kepala butho nie yang mulakan BERSIH butho!!! Sampai Keling Pukemak pandai-pandai nak wat demo!
-Trojan of UMNO

Tanpa Nama berkata...

Read this!!

The Hindraf Campaign: A Critique – Dr. Kumar


Thousands of Malaysian Indians from all over the country are responding to Hindraf’s campaign. SMS messages are being amplified and sent out by the hundreds, petition forms are being signed, funds have been collected, and there is a massive mobilization to present a memorandum to the British High Commission on Sunday 25th November 2007. All this highlights the extent to which Malaysian Indians have been neglected and marginalized by the policies of the Barisan Nasional government. It shows the level of frustration and resentment within the community.

Many friends and contacts have been asking what is the Parti Sosialis Malaysia’s stand on the Hindraf Campaign? Why is the PSM not organizing buses to support the program on the 25/11/07? The main points of the PSM stand are outlined below –

1. It is undeniable that Indians in Malaysia face racial discrimination.

- difficulty in getting government jobs;

- lack of special programs for Indian students from poor backgrounds;

- the poor state of many Tamil Primary Schools;

- absence of laws to protect the estate community when they are evicted in the name of development; Ditto for the peneroka bandar;

- insensitive handling of Hindu Temples which are demolished to make way for “development”;

- extremely insensitive handling of cases of Indian individuals caught in “inter-faith” situations for example Moorthy, Subashini, and others;

- the negative profiling of Indian youth by the police and other authorities as “gangsters” and the harsh treatment of these youth when caught by police;

These are just some aspects of the reality of Indians in Malaysia. Indians are made to feel that they are second-class citizens, and after 50 years of Merdeka they are beginning to resent it more and more!


2. Ethnic based mobilization is relatively easy to do. Malaysian society has been tutored in racial politics by the BN parties (as well as by some opposition parties also) for the past 5 decades. The vast majority of Malaysians think in ethnic terms. However ethnic based mobilization of Indians will not be able to overcome the racial discrimination that Indians face. At this point Hindraf is asking for

- Cessation of the Bumiputra policy

- Institution of affirmative policies for Malaysian Indians

- Monetary compensation from the British Government for “leaving us in this mess”!

These are emotive issues, and it is obvious that many Malaysian Indians have responded to them. But is even remotely possible that they can be attained by ethnic based mobilization of the Indians who make up only 7% of the population?

3. We should not forget that apart from racial discrimination, the majority of Indians face economic discrimination because they are workers in a system that favours the businessmen and the capitalists. About 70% of Malaysian Indians are workers. The problem they face as workers include

- low wages. In many factories the basic pay in RM 18 per day, which works out to RM 468 per month.

- There is no job security. Outsourcing, the widespread use of contract workers, and the easy availability of migrant workers all weaken the bargaining position of Malaysian labour.

- Labour laws are being tightened and being made more pro management;

- Low cost adequate housing is difficult to find.

- Prices of goods is rising faster than wages! Petrol, toll and now flour.

- Basic services – health care, education, roads, water - which used to be heavily subsidized are now becoming increasingly expensive;

The problems listed above are also experienced by workers of all races in Malaysia – even the Malays, who are the beneficiaries of the Bumiputra policies. Only about 20% of Malay workers have jobs in government. The remainder have to work in the private sector where they too experience economic discrimination as workers in a capitalist economy. Malays workers are not exempted from the problems of low wages, job insecurity, rising costs of basic services, etc.

4. It appears that that some sections of working class Malays are beginning to question the Bumiputra policy which has benefited the UMNO-putra and their cronies far far more than the average Malay worker. Consider the following -

- the Mat Rempit phenomena. Isn’t this, in part, an expression of the frustration and resentment of ordinary Malay youth who are having difficulties finding and holding jobs because of the low-wage and migrant labour policies of the BN government;

- more than 50% of the 40,000 Bersih demonstration on 10/11/07 was made of Malay youth who were not from PAS or KeAdilan. They turned up because they are fed-up with the government which is only helping a small sector of Malay elite.

- Anwar Ibrahim has been openly calling for the ending of the Bumiputra Policy which he claims only helps the rich UMNO politicians. He wants a new policy – the Agenda Baru - that is based on economic need and not on race. All poor Malaysians should get government help.

- PAS spearheaded the Protes Coalition which opposed the hikes in Petrol and Diesel prices. They are also active in the Coalitions against Health and Water privatization.

Anwar is an astute politican, and PAS does have close contact with the Malay community. Their articulation of such issues must mean that in their assessment, ordinary Malays are resentful of government policies that favour the rich.


5. The political choice facing Malaysian Indians is simple. Do we

1. mobilize ourselves as Indians to fight the Bumiputra policy and ask for affirmative action for Indians?

OR

2. Work towards a working class coalition that fights for a better deal for all ordinary Malaysians irrespective of race?

In other words, do we use ethnic based mobilization or class based mobilisation to fight the present state of ethnic discrimination of Indians?


6. Obviously 1000’s of Indians have jumped into the Hindraf bandwagon of ethnic mobilization. But the support of large numbers does not necessarily mean that that campaign is in the long term interest of the Indians in Malaysia. Nor does it mean that it is likely to succeed!

The PSM salutes all those who have thrown off their apathy to stand up for their rights despite the threats being made by the BN government in the media. However, action for action’s sake is never enough. Action must be guided by the correct analysis, and this is where we differ with Hindraf. Though Hindraf leaders have made sacrifices, and have shown courage, we believe that they are inadvertently playing into the hands of the “enemy”. Why?


7. Who are the major beneficiaries of the Bumiputra policy? Surely people like Najib, Hishamuddin, Khairi and other top UMNO leaders must be very uncomfortable with growing perception among the ordinary Malays that the Bumiputra Policy has been abused to make a small group of Malays filthy rich – all in the name of uplifting all Malays. These UMNO leaders are also worried about the coming elections for the people are frustrated with price hikes and corruption. Ethnic mobilization on the part of Hindraf would provide them with the perfect opportunity to

- resurrect the “Ketuanan Melayu” issue. They could use Hindraf’s demands to abolish the NEP as an example of how “lebih” the Indians have become, and of the importance to band together under UMNO for race and country!!

- Use some of the gangster groups associated with UMNO to provoke a racial incident that will come very useful for BN in the election campaign period. The old BN argument that we have to vote BN to avoid another May 13!


8. This does not mean that the PSM is advocating not fighting back when Indians are evicted or when houses and temples are torn down. Not at all. The PSM track record on this is clear – we have gone to stand with the people facing eviction and bullying by developers or the government in many estates and Peneroka Bandar kampungs. But we never have generalized this into an ethnic issue for all the reasons listed above.

This local fight-backs must continue whenever any community is faced with bullying by developers or government. But national level mobilization should be of all ordinary Malaysians (from all races) and not of Indians only!

We hope these brief explanations make sense to you. Do not retire from the struggle! Just reorient it to make it multi-racial and fight for the justice of all the ordinary people of Malaysia!

Salam Berjuangan!!

Written on 24 November 2007

http://malikimtiaz.blogspot.com/2007/11/considering-hindraf-campaign.html

Anak MELAYU berkata...

Malaysia adalah benteng terakhir untuk orang Melayu. Siapa lagi yang harus memperkukuhkan benteng tersebut selaian orang Melayu.

Bacalah petikan dibawah. Moga ia dapat mmberi pengajaran kepada Orang Melayu jika Negara Kita ditadbir oleh kaum LAIN.


MELAYU SINGAPURA DI TINDAS, DITEKAN - DR MAHATHIR

fr Malaysia Today

Jika Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekadar menyifatkan kenyataan bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew sebagai nakal, tidak wajar dan tidak diperlukan, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pula memulangkan paku buah keras dengan mempersoalkan balik mengapa orang-orang Melayu di Singapura dipinggirkan sehingga tidak ada status sama sekali.

Kuan Yew mendakwa orang-orang Cina di Indonesia dan Malaysia dipinggirkan secara sistematik.

Dalam kecamannya terhadap kenyataan Kuan Yew itu, Dr Mahathir mengulangi lagi penegasannya sebelum ini bahawa orang-orang Melayu Singapura ditekan, dipinggirkan dan ditindas.

"Cuba adakan siasatan bebas, kenapa orang Melayu tertinggal di Singapura. Bukan mereka kurang daripada orang Melayu di Malaysia tetapi mereka telah ditekan, dipinggirkan dan ditindas.

"Itulah kerajaan yang diasaskan oleh pendapat Lee Kuan Yew," Dr Mahathir dilaporkan sebagai berkata.

Menurut Dr Mahathir, tidak ada negara lain yang yang melakukan apa yang diperlakukan oleh Singapura terhadap orang-orang Melayu di negara itu.

"Kita juga boleh tanya apa kedudukan orang Melayu di Singapura, kenapa mereka tidak dibenarkan dalam tentera memikul senjata atau pun dilatih menggunakan senjata. Kenapa orang Melayu di Malaysia ini begitu cekap dalam bidang tentera tetapi di Singapura, tidak dapat pegang jawatan tinggi.

"Kenapa orang Melayu dipinggirkan sehingga mereka tiada kedudukan sama sekali. Ini dilakukan dengan sengaja oleh Singapura. Tidak ada negara lain yang membuat tindakan yang semacam itu," kata Dr Mahathir.

Beliau membidas kenyataan Kuan Yew itu dan menyifatkan Menteri Mentor Singapura itu sebagai angkuh dan tidak tahu menghormati negara-negara jiran.

Kuan Yew berlagak angkuh kerana beliau merasa beliau berada dalam kedudukan yang begitu kuat, kata Dr Mahathir.

"Dia (Lee) berasa dia kuat, dia dah jadi sombong, dia pun tak hairan dengan jiran-jiran. Itu sebab dia sengaja bangkitkan perkara itu sedangkan dia tahu ini adalah perkara yang sensitif di dalam negara kita," katanya.

Dalam kenyataan pada forum sempena mesyuarat Bank Dunia - Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) di Singapura, Kuan Yew berkata, Singapura memerlukan kerajaan yang memiliki keberanian dan kemahiran untuk mengatakan ‘tidak’ kepada negara-negara jirannya yang lebih besar dan didominasi penduduk beragama Islam.

Beliau mendakwa, Indonesia dan Malaysia meminggirkan mereka secara sistematik orang-orang Cina yang bekerja keras dan berjaya kerana mempunyai masalah dengan mereka.

Kedua-dua negara itu, kata Kuan Yew, mahu Singapura menjadi pak turut seperti orang-orang Cina di negara mereka.

Dr Mahathir berkata, dakwaan Kuan Yew itu tidak benar kerana terdapat orang-orang Cina yang memegang jawatan tinggi, contohnya di dalam tentera.

"Orang Cina di sini dapat masuk tentera sehingga pegang jawatan Jeneral, Mejar Jeneral dan sebagainya. Tetapi (bagaimana pula) orang Melayu di Singapura, dia punya pendapatan per kapita berbanding dengan orang Cina di Singapura, cuba bagi tau".

Dr Mahathir juga mengingatkan Kuan Yew supaya jangan merasa begitu bangga dan puas hati dengan apa yang dikatakannya.

"Awak jaga periuk nasi awak sudahlah. Awak tak laku, awak pun bukan bijak sangat. Dalam satu kumpulan yang kecil, mungkin awak nampak bijak.

"(Tetapi) bila dia pergi China. Orang Cina di sana pun tidak akan dengar. Orang China pun tak pandang hormat kepada dia kerana dia sebenarnya dipinggirkan oleh orang Cina di seluruh dunia," katanya.

Anak MELAYU berkata...

Kenyataan oleh Mr Anoy disokong oleh seorang Peguam "ISLAM" yang bernama Malik Imtiaz..

SIAPA MALIK IMTIAZ???

Sila Baca petikan yang diambil dari blog peguam islam dibawah, nescaya anda akan mengenali siapa sebenarnya MALIK IMTIAZ:

Kes Lina Joy (Azlina Jailani) yang dibicarakan di mahkamah pada 12 Julai 2006 baru-baru ini kembali menghangatkan isu murtad di Malaysia dan sekaligus membenarkan kenyataan Mufti Perak yang mendedahkan terdapat kira-kira 100,000 orang Islam di Negara ini berdasarkan kajian yang telah dilakukan golongan profesional.

SIAPA LINA JOY?

Lina Joy atau nama sebenar beliau, Azlina bt. Jailani pernah memohon kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) pada Februari 1997 untuk ditukar kepada Azlina Lelani tetapi ditolak sebab beralasan telah tukar agama Kristian. Permohonan kedua untuk tukar kepada Lina Joy pada 1999 tanpa menyatakan sebab pertukaran kepada agama Kristian telah diluluskan, dengan Kad Pengenalan Baru tertera perkataan Agama Islam. Ayah beliau bernama Jailani bin Shariff dan ibu bernama Kalthum binti Omar, keduanya beragama Islam dan mengamalkan hidup sebagai Muslim.

Beliau yang berwajah typical Malay, berbangsa Melayu keturunan Jawa, berumur 43 tahun telah mengisytiharkan tidak pernah mempraktikkan Islam sejak lahir, beragama Kristian sepenuhnya sejak tahun 1990, mempunyai sijil Baptis yang dikeluarkan pada 11 Mei 1998 dan pada tahun 2000 menyatakan hasrat untuk berkahwin dengan seorang India Kristian serta meminta untuk didaftarkan perkahwinan tersebut bagi mengesahkan perkahwinan beliau.
Beliau telah beberapa kali dipanggil dan dinasihatkan oleh Majlis Agama berkenaan kemurtadan beliau, tetapi beliau mempertahankan yang pilihan keluar dari Islam adalah kehendak sendiri dan telah dimaklumkan pada kedua ibu bapa. Beliau bekerja di ProQuest di Taipan, Subang Jaya dan menetap di Taman Dato Tan Yeiw Lai, Kuala Lumpur.

FAKTA KES

Selepas berkahwin dengan seorang Kristian, beliau membuat permohonan untuk mendaftarkan perkahwinan, tetapi tidak dibenarkan sebab di dalam Kad Pengenalan masih tertulis beragama Islam meskipun beliau berjaya menukar nama dalam Kad Pengenalan kepada Lina Joy.

Walau bagaimanapun, beliau berusaha untuk menghilangkan perkataan agama Islam tersebut dengan membuat permohonan kepada Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) pada tahun 2000. Namun, permohonan tersebut tidak berjaya disebabkan tidak ada kebenaran dari Mahkamah Syariah yang membenarkan pengakuan beliau keluar Islam. Bagaimanapun, Sri Ram salah seorang hakim mahkamah Tinggi menolak keputusan yang dikeluarkan oleh JPN dan bersedia untuk mengubah keputusan tersebut.

Mahkamah Syariah mengguna pakai undang-undang Islam yang tidak mengbenarkan (MENGHARAM- KAN) seseorang Muslim keluar dari Islam (Murtad) dan Sijil Tukar Agama (Murtad) seperti yang dikehendaki oleh JPN tidak dapat dikeluarkan.

Permohonan bermula di Mahkamah Tinggi tahun 2000, seterusnya ke Mahkamah Rayuan pada 19 September 2005 dan keduanya mengiktiraf bahawa kes adalah dalam kuasa Mahkamah Syariah untuk membenarkan beliau keluar dari Islam dan membolehkan dibuang perkataan Islam di dalam Kad Pengenalan.

Setelah semuanya tidak berjaya, peguambela, Dato Dr Cyrus Das, juga bekas Presiden Majlis Peguam, berjaya mendapat kebenaran untuk kes dibawa kepada Mahkamah Persekutuan. Kes didengar oleh tiga Hakim ( dua Muslim dan seorang non-muslim iaitu Ketua Hakim Tun Fairiz, Dato Alauddin dan Dato Richard) pada dasarnya berpendirian yang sama menyokong tindakan Mahkamah Rayuan HINGGALAH Majlis Peguam yang diketuai oleh Peguam Malik Imtiaz Sarwar dan beberapa yang lain, yang hanya menjadi barisan peguam pemerhati beserta banyak lagi NGO yang menyokong Lina Joy meminta untuk memberi hujah dan bersuara dan DIBENARKAN oleh mahkamah yang terlibat.


Itu adalah permulaan kes ini dibesarkan yang mana tidak pernah dalam sejarah perundangan negara peguam pemerhati dibenarkan berhujah di dalam Mahkamah. Hujah yang dibawa oleh barisan peguam pemerhati yang diketuai oleh Majlis Peguam tersebut melarikan isu utama kes berkenaan daripada hak dan kuasa Mahkamah Syariah TETAPI memberi hujah bahawa Lina Joy adalah berhak untuk mempraktikkan kepercayaannya dan dilindungi oleh perlembagaan sebagai hak individu seperti yang terkandung di dalam Artikel 11 Perlembagaan Persekutuan.

Kes ini menjadi pencetus gagasan peguam Muslim Malaysia bangkit melancarkan 'jihad undang-undang' demi mempertahankan akidah dan kedaulatan Islam yang termaktub dalam perlembagaan Malaysia. Seluruh dewan mesyuarat Mahkamah Syariah 'tegang dan panas' apabila disimbah 'petrol' semangat Islam yang meluap-luapkan api perjuangan semua hadirin yang terdiri daripada peguam, pensyarah universiti dan juga pelajar undang-undang untuk bertindak agresif mempertahankan undang-undang Islam dan kedaulatannya.

Rentetan itu, peguam-peguam muslim sepakat menubuhkan jawatankuasa bertindak dikenali sebagai 'Peguam Pembela Islam' (PPI) yang dipandu oleh Saudara Zainur Zakaria serta dibantu oleh lebih kurang 15 anggota badan bertindak pada perjumpaan khas yang diadakan di Kuala Lumpur. Asas perjuangan badan bertindak ini adalah mempertahankan kedaulatan Islam setelah 'kacau-bilau' yang dicetuskan oleh beberapa gerakan termasuk IFC (yang mempunyai agenda mengenepikan Islam) untuk 'mengganggu' peruntukan yang telah termaktub dalam perlembagaan.

Suatu website diwujudkan segera untuk menjadi rujukan kepada kita mengenai fakta terbaru kes ini iaitu www.peguampembelaislam.com, www.peguampembelaislam.org atau www.myislamnetwork.net.

Sama-sama kita peka pada perkembangan terbaru kes ini kerana ia sedikit sebanyak menggambarkan masa hadapan kedudukan agama Islam sebagai agama rasmi di negara kita. Sahabiah Azhariah, Allah tidak akan tanya apa hasil dari apa yang kita lakukan, tetapi Allah akan tanya kita apa yang kita lakukan bagi memastikan tanggungjawab fardhu ain untuk menegakkan Islam di muka bumi dilaksanakan. Oleh yang demikian, beberapa pelan tindakan alternatif ke arah pemantapan akidah umat Islam sejagat harus dirangka segera agar kita tidak 'kebingungan' dalam menangani isu sebegini khususnya di tanahair kelak. Fikir & bertindak!!


PERSOALAN:

1) Adakah PKR dan PAS menyokong pergerakan yang disokong oleh MALIK IMTIAZ ini? Sedangkan secara terang-terangan beliau adalah pengkhianat ISLAM...

Tanpa Nama berkata...

Orang India di Malaysia seharusnya bersyukur kerana dapat hidup di negara ini. Mereka diberi kuasa pemerintahan dan tidak kurang juga sekolah khas untuk mereka, yakni Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil.

Even the Malays don't have sekolah khas yang macam tu. Sekolah Agama Rakyat (SAR) kerajaan tutup. SAR yang masih beroperasi lagi pun kerajaan tak bagi bantuan kewangan.

Tentang salah satu tuntutan HINDRAF yang menyatakan berlakunya etnic cleansing, saya berpendapat tuduhan ini tidak masuk akal. ETHNIC CLEANSING ini adalah satu perkara yang pernah BERLAKU DI BOSNIA, dimana ORANG ISLAM BOSNIA DIBUNUH SECARA BERAMAI-RAMAI OLEH TENTERA SERBIA. Selain contoh yang dinyatakan di atas, ETHNIC CLENANSING juga pernah dilakukan oleh tentera Nazi pimpinan Hitler yang telah MEMBUNUH ORANG-ORANG YAHUDI SECARA BERAMAI-RAMAI semasa World War 2. Jadi tuduhan bahawa ETHNIC CLEANSING dijalankan ke atas ORANG INDIA DI MALAYSIA merupakan satu TUDUHAN YANG TIDAK BERASAS.

Tanpa Nama berkata...

senang sahaja..........

BUNUH orang melayu yang murtad islam



itu sahaja senang

kaum lain keluar masuk tiada kaitan dengan kaum melayu

Tanpa Nama berkata...

Orang Cina lagi ramai dari India tapi tak minta hak pun?

Kuil Hindu dirobohkan, tapi kenapa tokong Cina tak dirobohkan ? Tokong Cina kurang daripada Kuil walaupun Cina lagi banyak.

Kaum India ditembak polis, ya. Banyak kes rompakan berlaku, India yang terlibat !

http://www.youtube.com/watch?v=Q2nwFMMvLwA