Iklan

Sabtu, Julai 12, 2008

Seputar Isu Qazaf, Zina & Liwat

Bicara saya bersama Dato' Hashim Yahaya petang tadi agak memberangsangkan meski masih banyak yang perlu digali. Beberapa persoalan yang dikemukakan berhubung polemik semasa sekitar isu liwat, zina dan qazaf terjawab ringkas. Kupasan beliau lebih kepada persoalan hukum dan saranan agar merujuk kepada pakar perundangan syari'e.
Meneliti laporan beberapa akhbar milik Umno kebelakangan ini, seakan-akan wujud kecenderungan untuk membangkitkan kegusaran serta kekeliruan di kalangan rakyat berhubung dengan persoalan syarak dan beberapa peruntukan di bawah undang-undang syari'e.
Membedakan dan membandingkan nilai kemaslahatan jenayah zina dan liwat saya kira wajar pun demikian tuduhan liwat menurut pandangan saya lebih berat dan mengaibkan berbanding zina. Liwat secara umumnya dilihat sebagai sesuatu yang bersifat di luar tabi'e yakni bertentangan dengan fitrah kemanusiaan maka dari itu sewajarnya peruntukan qazaf yang digunapakai untuk dakwaan zina turut diaplikasi atas dakwaan liwat.
Saya kira perkara ini sentiasa terbuka untuk didebatkan. Masyarakat perlu berani melakukan perbandingan, menimbangtara seterusnya bebas berpendapat. Pergelutan ilmiah harus terus bergerak, independen dan konsisten.

8 ulasan:

ainis azreen berkata...

Kekeliruan yang timbul berhubung isu zina dan liwat ini setidak-tidaknya membuka ruang untuk kita mencari konklusi seterusnya memartabatkan hukum perundangan Islam di Malaysia.

Mungkin selepas ini kita tidak hanya merujuk ke Mahkamah Syariah untuk kes nikah dan cerai sahaja!

Tanpa Nama berkata...

rakyat nk tau, did he or did he not liwat tuh?? yes or no?? simple jer soklan ttg kemelut liwat yg anwar kne neh tp da gelabah cam hagham, lari sane sembunyi sini...mcm ni ke pemimpin yg nk diangkat oleh rakyat(kononnya)??

"kalau takut menanggung risiko, jgn bicara soal perjuangan!!"

kate2 azimat anwar utk para reformisnya...releven ke skang??

inilah yg berlaku bila perjuangan hanya taksub kpd pemimpin...sume skali xkire UMNO, PAS, atau mane2 parti politik pon...hancur negara, rakyat menderita!!

"ucapkan yg benar walaupun ia pahit"

a lu PK laa sendiri!!!

iBNuZaCK berkata...

Soal Liwat di golong dalam zina isu khilaf.Mazhab Syafei mengatakan liwat di bawah kategori zina.Sebahagian mazhab lain mengatakan tidak.

Jesteru dalam undang2 Hudud Terengganu era PAS dahulu,liwat tidak dimasukkan dalam jenayah hudud memandangkan ada isu khilaf.

Qazaf ni hukuman dia 80 kali sebat.Tapi Qazaf versi JAWI kena denda RM5000.Hukum Kitab Samawi mana dia pakai?Heh..

Bak kata Syed Qutb,soal agama jangan diambil separuh-separuh.Either you take it or leave it!

Tanpa Nama berkata...

Najwan dan Ainis ..kamu berdua ni kenal dengan saiful bahari kan...saya rasa kamu berdua ada banyak maklumat dalaman pasal cerita liwat ni ...mesti kamu tahu cerita sebenar..

saiful bukhari berkata...

Assalammulaikum Saudara/Saudari..

Berdiam tidak bermakna takut.. Kepada anda semua, hadaplah saya ke Mahkamah mana sekali pon, saya tidak gentar.. Saya Berani kerana benar walaupun pahit untuk diharungi..

Bagi saya, anda semua tidak bersalah dalam hal ini.. Segala tohmahan dan fitnah ke atas saya, saya terima dengan reda..

Saya juga ingin mencucapkan terima kasih kpd saudara Najwan kerana pengalaman difitnah sebelum inilah yang menguatkan saya mengharungi dugaan yang saya alami sekarang ini..

Sekian..

Kekuatan UMNO Putera berkata...

Anwar anjing yahudii!! Mengaku saja kau seorang peliwat! Kita skrang ada senjata sulit, Ezam Mohd Noor untuk mendedahkan pekong semangat rakus Anwar Al-Juburi Wal Sahabah Yahudi!!

- Kekuatan UMNO Putera

option berkata...

Anwar dah gelabah sekarang..Entah apa yang terjadi sebenarnya..Kalau tak buat tak payah lah gelabah bang..

Observer berkata...

Pemilik Blog ini ;

Gemar berkhayal : Membayangkan diri dia sebagai PA Anu war jubor

Tidur : Ganti Pak Lah

Makan : Makan 'Pisang' Anu war ?

Antara bacaan kegemaran ialah buku-buku yang segar dan kritis? (Aku nampak makin bangang, ada la)

Romantis dan obses dengan cinta (mungkin mengharapkan cinta Anu war?)