Iklan

Rabu, Jun 25, 2008

6 Julai: Protes Kenaikan Harga Minyak


Gabungan Memprotes Kenaikan Harga Barang (PROTES) & Gerakan Rakyat Anti Manipulasi Minyak (GERAMM)
mengalu-alukan kehadiran anda
ke
"HIMPUNAN SEJUTA RAKYAT MEMBANTAH KENAIKAN HARGA MINYAK"
pada

6 Julai 2008 (Ahad)
10.00 pagi
Stadium MBPJ, Kelana Jaya

Isnin, Jun 23, 2008

Dendam "Seekor Musang"

Jumaat lalu, saya ikut serta menghadiri majlis Sambutan 100 Hari Pentadbiran Kerajaan Baru Selangor di Stadium Shah Alam. Agak mengejutkan bila mana hanya pintu utama stadium yang dibuka, memaksa ribuan rakyat berjalan kaki sejauh hampir satu kilometer.
Saya mula menyedari bahawa wujud unsur sabotaj tatkala menyaksikan pihak polis menyaman kenderaan yang diletak di bahu jalan sekitar perkarangan stadium. Aneh, kerana sepanjang acara besar yang lazimnya mengundang kesesakan trafik sekitar Stadium Shah Alam, ini kali pertama pihak polis melaksanakan tindakan saman.
Ketika memasuki ruang utama tempat duduk dalam stadium, saya bertembung dengan salah seorang pengiring Anwar Ibrahim yang dahulunya pernah menyatakan bahawa beliau bakal mengikuti kelas penerbangan pada bulan Jun tahun ini. Saya menghulur tangan sebagai tanda adab bertemu, penghormatan lazim warisan Melayu. Cukup mengejutkan apabila pengiring Anwar ini dengan penuh angkuh dan bongkak berlalu tanpa menyambut huluran tangan saya!
Nah! Kini saya semakin yakin akan kebenaran ramalan saya. Berada dalam lingkungan seorang tokoh besar, seharusnya kematangan dan sifat rasional jadi asas dalam perilaku sahsiah. Barangkali budaya angkuh dan biadap ini diwarisi pengiring tersebut tatkala aktif bergiat dalam politik ala UMNO di kampus. Saya bimbang, budaya bejat yang dibawa oleh individu ini bakal menjejaskan reputasi seorang tokoh besar yang sedang merencana agenda perubahan negara.
Bila mana agenda peribadi diusung dan dendam kesumat dijunjung, maka jiwa tidak akan pernah tenteram. Sering resah, gundah dan senantiasa dalam amarah!

Khamis, Jun 19, 2008

Kerajaan Dalam Penantian: Pemuda PAS Perlu Bertindak Matang

Saya mengikuti dengan penuh minat perkembangan isu bantahan Dewan Pemuda PAS Selangor terhadap penglibatan Mas Idayu dan Ella dalam konsert iringan sempena perlawanan Piala Sultan Selangor pada bulan Julai nanti.
DYMM Sultan Sharafuddin Idris Shah khabarnya sedikit tersinggung dan kedengaran seakan-akan tidak berpuashati dengan tindakan agresif Pemuda PAS tersebut berikutan penyerahan memorandum bantahan serta ugutan untuk mengadakan demonstrasi seandainya tuntutan mereka tidak dipenuhi.
Pemuda PAS dan pemuda-pemuda dari komponen Pakatan Rakyat yang lainnya harus menerima hakikat bahawa kini masanya untuk kita bertindak sejajar dengan kapasiti sebagai kerajaan memerintah. Jika dahulu kita bertindak menghantar memorandum secara terbuka dan berhimpun untuk membantah satu-satu tindakan kerajaan, kini kita harus belajar untuk bersikap sebaliknya.
Merujuk kepada perkembangan di Selangor, saya kira lebih molek andaikata pimpinan Pemuda PAS Selangor menyalurkan rasa tidak puas hati dan kegusaran mereka berhubung isu ini melalui wakil PAS di dalam kerajaan. Dr. Hassan Ali dan Iskandar Abd. Samad barangkali boleh dijadikan medium oleh mereka dalam menyuarakan bantahan tersebut.
Budaya bergaduh dan mensensasikan pertikaian secara terbuka ini merupakan budaya warisan UMNO-BN yang seharusnya tidak perlu diteladani. Media terutamanya milik UMNO-BN jelas menunggu peluang sebegini untuk terus memecahbelahkan perpaduan sesama komponen Pakatan Rakyat.
Kita wajib belajar dan mempersiapkan diri sebagai kerajaan. Jika selama ini kita bangga mendabik dada dengan mendakwa sebagai 'kerajaan dalam penantian', maka sekarang kita harus berani bertindak matang untuk memenuhi aspirasi tersebut. Pertikaian dan sebarang salah faham sewajarnya kita selesaikan secara berhemah dan penuh tertib, bukan dengan mencontohi budaya UMNO yang sehingga hari ini masih belum selesai bergelut merebut kuasa. Walhal nasib rakyat semakin tidak terbela!

Rabu, Jun 18, 2008

Hijrah Ke Putrajaya: SAPP Mulakan Langkah

Saya tumpang gembira menyaksikan perkembangan terkini politik tanah air sebaik menerima berita tentang pengumuman dua orang ahli parlimen Barisan Nasional dari Parti Progresif Sabah (SAPP) yang bakal mengemukakan usul undi tidak percaya terhadap kepimpinan Perdana Menteri Abdullah Ahmad Badawi dalam sidang Dewan Rakyat, Isnin ini.
Anwar Ibrahim, dalam satu kenyataan yang disiarkan di blognya turut merakamkan ucapan tahniah serta berharap lebih ramai lagi ahli-ahli Barisan Nasional agar menurut jejak langkah pimpinan SAPP dalam usaha memperjuangkan hak rakyat.
Alhamdulillah, kembara ke Putrajaya kini bermula. Tahniah SAPP kerana berani mengorak langkah pertama!

Selasa, Jun 17, 2008

Kenapa Takut Pada Dangdut?

Jika di Indonesia, dangdut merupakan seni budaya yang cukup dibanggakan. Beberapa tahun lalu, Project Pop, perkumpulan muzik anak muda dari seberang cukup gah mempromosikan dangdut sebagai tanji kebanggaan republik itu. Dangdut juga medium penyatuan rakyat pelbagai suku di Indonesia.
Di Malaysia, aktivis dangdut dimusuhi dan dicela. Ada elemen merosak moral. Jika dalam drama-drama tempatan yang ditayang di kaca televisyen, dangdut sering terlekat pada imej lelaki hidung belang yang mengabaikan isteri dan anak-anak.
Tahun lalu di Sabah, saya menari poco-poco bersama-sama dengan aktivis Partai Bulan Bintang (jika di Malaysia, ianya dijelmakan dengan nama PAS). Di Malaysia, poco-poco cukup diminati oleh perkumpulan mak-mak datin dan ibu-ibu elit (dan tarian ini turut diajar di kem latihan Khidmat Negara!).
Apakah dangdut dicela kerana gaya Mas Idayu memegang mikrofonnya dengan cengkaman menggoda? Bagi yang kurang berkenan melihat Mas Idayu bergoyang, jangan marah...maafkanlah!

Isnin, Jun 16, 2008

Hujung Minggu di Pekan & Kapitalisme Ala de Soto

Cuti hujung minggu lalu saya habiskan di Pekan, Pahang menemani saudara Nik Nazmi memenuhi undangan ceramah di Kampung Ketapang Hilir. Sepanjang perjalanan pergi dan pulang, saya sempat menghabiskan buku Kenapa Kapitalisme Berjaya Di Barat Dan Gagal Di Tempat Lain karya Hernando de Soto yang disusun oleh MR Mustaqeem dan Amir Sari (kini Adun kawasan Batu Caves).
Buku terjemahan oleh Haris Zalkapli dan Zulfikar A. Samsuri antara lain menghimpunkan beberapa esei tulisan dan petikan ucapan de Soto, tokoh ekonomi ulung yang giat berusaha melibatkan penyertaan rakyat miskin dalam pemilikan aset dan hartanah untuk bersaing secara sihat dalam arus ekonomi global.
Dalam tulisannya, de Soto antara lain turut membangkitkan ketidaksungguhan beberapa kerajaan dalam memudahkan prosedur untuk menjalankan perniagaan serta proses pemilikan harta yang jelas.
Sewaktu di Pekan, kami sempat mengadakan dialog bersama-sama dengan pimpinan PAS cawangan Kampung Marhum dan AMK negeri Pahang di Balai Islam Kampung Marhum. Antara perkara yang dikongsi ialah berkenaan langkah kerajaan negeri Selangor dengan agenda Perakyatan Ekonomi serta usaha pimpinan parti menarik minat generasi muda mendekati gagasan perjuangan menegak keadilan dan hak rakyat.
Selain Nik Nazmi, program ceramah di Kampung Ketapang Hilir pada sebelah malam hari Sabtu kelmarin turut menampilkan Ketua Angkatan Muda KeADILan, saudara Shamsul Iskandar Mohd Akin dan bekas calon pilihanraya parlimen Pekan, saudara Khairul Anuar Ahmad Zainuddin.

Jumaat, Jun 13, 2008

Awas! Ada Musang Berbulu Ayam (3)

Saya pernah menulis tentang 'seekor musang' dalam beberapa entri terdahulu yang kini semakin selesa bertapak di Pejabat Anwar Ibrahim selepas mempergunakan kedudukan seorang kakitangan kanan di pejabat tersebut.
Khabarnya, 'musang' tersebut kini sudah mulai merencana agenda peribadinya (yang sudah saya jangka sejak tiga bulan lalu ketika terserempak dengannya dalam satu program kempen pilihanraya Anwar Ibrahim) untuk menguasai jadual dan pergerakan harian Anwar. Menurut sumber dalaman Pejabat Anwar Ibrahim, kakitangan asal yang selama ini berkhidmat menyelia jadual Anwar sudah pun meletakkan jawatan untuk menumpukan perhatian dalam pengurusan perniagaan keluarganya.
'Sang musang' dikhabarkan kini memulakan langkah untuk mensabotaj beberapa program yang melibatkan Anwar Ibrahim Club (AIC) serta berusaha untuk mencemar nama baik salah seorang kakitangan kanan yang baru berkhidmat di Pejabat Anwar Ibrahim.
Saya turut menerima respon daripada beberapa orang teman sekuliah berhubung dengan rancangan terbaru 'musang' ini yang dahulunya merupakan bekas oportunis politik di kampus. Lantaran kesibukan bermain politik ala UMNO, 'musang' ini kandas dalam pengajian dan disingkir oleh pentadbiran universiti.
Ketika menjelaskan kedudukan sebenar beliau di blog ini beberapa bulan lalu, 'sang musang' menegaskan bahawa beliau akan memulakan kelas latihan penerbangan dalam bulan ini dan sekadar membantu Pejabat Anwar Ibrahim untuk kempen Pilihanraya Umum ke-12 (walhal, hakikatnya beliau antara yang cukup giat berkempen untuk Barisan Nasional secara maya pada waktu itu!). Pun demikian, sehingga kini beliau masih membayangi pergerakan Anwar dengan menonjolkan dirinya secara melampau.
Saya komited dengan pendirian saya selama ini bahawa 'sang musang' sebetulnya mempunyai agenda serta muslihat peribadi untuk terus kekal di Pejabat Anwar Ibrahim. Oportunis licik ini cukup terkenal sebagai individu rakus kuasa dan taksub publisiti sewaktu di kampus suatu masa dahulu. Amanah dan tanggungjawab yang diberi dilayan seakan-akan 'kuda tunggangan' untuk dirinya meraih glamor dan populariti.
Bayangkan sekiranya Anwar Ibrahim memikul amanah kepimpinan negara dalam waktu terdekat ini, apakah rakyat mampu menerima hakikat bahawa ada antara kakitangan pejabatnya merupakan individu oportunis, seorang rakus kuasa yang tidak memiliki dukungan akademik yang selayaknya?
Saya yakin, kebijaksanaan Anwar bakal menidakkan agenda licik 'sang musang' hingusan ini!

13 Jun: Protes Kenaikan Harga Minyak

DEWAN PEMUDA PAS PUSAT
mengalu-alukan kedatangan anda
ke
"DEMONSTRASI BANTAH KENAIKAN HARGA MINYAK"
pada
13 Jun 2008 (Jumaat)
2.00 petang (selepas solat Jumaat)
Masjid Kampung Baru, Kuala Lumpur (akan berarak ke KLCC selepas solat)

Khamis, Jun 12, 2008

Pra-tonton Sepi

Kelmarin, saya menerima jemputan menghadiri majlis pra-tonton filem Sepi, karya terbaru Khabir Bhatia terbitan Grand Brilliance Sdn. Bhd. di Golden Screen Cinemas, One Utama. Berkonsepkan cinta, filem lakonan beberapa bintang tersohor tanah air ini nyata tidak mengecewakan.
Filem ini mengisahkan kehidupan sepi Adam, Sufi dan Imaan: ketiga-tiga mereka mencari cinta dan kebahagiaan.
Adam (Afdlin Shauki), seorang chef berjaya yang memiliki kepakaran menghasilkan kek pengantin. Beliau kerap menghadiri majlis-majlis perkahwinan, kebiasaannya berseorangan--tanpa pasangan. Meski pun dikelilingi oleh teman-teman setia, Adam merasa sepi. Hatinya sentiasa mencari-cari seseorang untuk berkongsi cinta dan kebahagiaan. Sepanjang pencarian itu, Adam seakan-akan tidak menyedari bahawa cinta yang dicari sebenarnya sudah wujud di hadapan matanya.
Berbeza dengan Sufi (Tony Eusoff), seorang usahawan muda yang dilanda kesepian setelah kematian isterinya dalam satu nahas jalan raya. Sufi dibebani dengan kenangan indah bersama arwah isteri dan sukar menjalani hidup lantaran kekosongan dalam hatinya. Beliau mulai berlari. Berlari dengan tujuan untuk menjauhkan diri dari realiti kehidupan, kerjaya malah anaknya sendiri.
Kesepian turut menerpa Imaan (Baizura Kahar), pengkagum Kahlil Gibran. Imaan kecewa bila mana pementasan teater hasil karyanya tidak diambil serius oleh pelakon utamanya, Ean (Syed Hussein). Imaan mulai membenci Ean tanpa menyedari yang Ean telah berjaya mencuri hatinya. Pun begitu, Imaan tegar setia pada kekasih sejatinya Kahlil (Pierre Andre). Kesudahannya, Imaan terpaksa memilih antara dua.
Air mata saya sedikit menitis menonton filem ini. Jika anda pernah menonton filem Cinta, saya kira anda harus menonton Sepi. Cinta tak datang hanya sekali; demikian simpulan sakti filem ini.

Ahad, Jun 08, 2008

Suara Marhaen: Minyak Oh Minyak!

Seorang teman mengirim respon berhubung pengumuman kerajaan berkaitan kadar kenaikan harga minyak baru-baru ini dan meminta pertimbangan saya untuk menyiarkannya di blog ini. Barangkali coretan teman ini bisa membuka gelanggang wacana!

Saya bukan seorang pakar analisis kewangan dan saya juga bukan seorang aktivis politik. Malah saya langsung tidak mengundi pada pilihanraya yang lepas. Jika pandangan saya ini menaikkan kemarahan sesetengah pihak, sila abaikan sahaja.

Saya ingin memetik satu ungkapan yang betul-betul menarik dan wajar kita renungkan bersama:

"Build the people and people will build the organization"

Tetapi apa yang cuba diterapkan oleh kerajaan sekarang bagi pendapat saya adalah:

"Build the organization by burdening the people"

Bagaimana kita hendak menjadi maju jika kerajaan masih berlumba-lumba untuk mendapat nama kononnya dikenali di mata dunia? Perlukah kerajaan menaikkan harga minyak hanya semata-mata untuk memajukan struktur negara agar negara kita kononnya gah di mata dunia?

Tidak perlu bagi kita untuk menghantar lagi rakyat Malaysia ke angkasa. Untuk apa? Untuk mendapatkan publisiti murahan? Ya, memang publisiti murahan tetapi dengan tanggungan kos yang tinggi. Duit rakyat yang menjadi mangsa. Untuk apa? Negara maju seperti Rusia dan Amerika Syarikat tidak merasa apa-apa yang gah pun tentang negara kita. Bahkan, kita hanya jadi bahan gurauan sahaja!

Sekali lagi saya ingin memetik sepotong ungkapan:

"Even I have lost everything in my business, if I still have the right people, I can rebuild my company in an instant"

Saya ada seorang sahabat, dia cukup gah di universiti. Siapa yang tidak kenal dia? Sebut sahaja nama, semua orang tahu. Adakah dia gah kerana harta? Tidak sama sekali. Orangnya sederhana dan merendah diri. Kenapa dia gah? Kerana dia seorang pelajar Melayu yang bijak dan mempunyai daya fikir yang tinggi. Cuba bayangkan Malaysia sebagaimana sahabat saya ini.

Adakah kita perlu berbelanja besar untuk mendapat nama? Tidak, bukan? Adakah kita perlu berbelanja besar untuk mendapat penghormatan negara lain? Tidak, bukan? Kenapa kerajaan tidak memikirkan cara untuk menaikkan "subsidi" pemberian wang untuk golongan intelektual seperti ini yang akan menaikkan nama negara kita? Sebaliknya subsidi minyak yang dipentingkan oleh kerajaan.

Kerajaan menaikkan harga minyak hanya kerana tertekan dengan harga pasaran minyak di dunia? Tak cukupkah dengan keuntungan pengeluar minyak negara kita wahai pak menteri sekalian? Senanglah mereka menaikkan harga minyak walhal duit minyak kereta mereka, kita juga yang tanggung. Nak diringkaskan, harga minyak naik atau turun, duit mereka masih "maintain". Itu belum lagi duit minyak pak-pak polis yang selalu "escort" golongan-golongan seperti mereka ini di lebuhraya.

Apa yang ingin ditekankan oleh saya ialah: Bantulah rakyat dahulu dan saya sangat percaya rakyat akan membantu negara untuk membangun. Janganlah kerajaan membebankan rakyat, sebaliknya berusahalah meringankan beban mereka!

Rabu, Jun 04, 2008

RM 2.70 Seliter: Satu Lagi Projek Kerajaan Barisan Nasional

"Petronas dah untung besar.minyak naik lagi.boikot petronas!"
-Pesot, 6.20 petang, 4 Jun 2008

"Demo2"
-Pesot, 6.33 petang, 4 Jun 2008

"Mane bile demo?"
-Ehsan, 6.34 petang, 4 Jun 2008

"Wan, biler nk demo!"
-Mael Sosialis, 6.34 petang, 4 Jun 2008

"Dia kata 2.78 per liter"
-Pesot, 6.35 petang, 4 Jun 2008

"Td kuar brita terkini.ko cuba check mstar jap.mesti dah kuar"
-Pesot, 6.36 petang, 4 Jun 2008

"Babi Negara naikkan harga petrol RM2.70 mulai tgh mlm hari ni"
-Syed Zack, 6.39 petang, 4 Jun 2008

"Baru Naik.. (baca BN)"
-Mael Sosialis, 6.40 petang, 4 Jun 2008

"Nyushkn btul"
-Pakcik Sar, 6.46 petang, 4 Jun 2008

"Tahniah!pak lah bjaya menobatkan dirinya Bapa Minyak Malaysia.lebih manis dipanggil Org Minyak Malaysia."
-Adihamka, 6.46 petang, 4 Jun 2008

"So pasni naik motor ramai2."
-Azmeer, 6.47 petang, 4 Jun 2008

"Naik tgh mlm ni. Rm4. Jom revolusi. Sekarang @ x mgkin lagi."
-Fathi Aris, 6.47 petang, 4 Jun 2008

"Petrol naik 78 sen, disel rm1 naik."
-Fathi Aris, 6.49 petang, 4 Jun 2008

"Alhamdulillah..mlm ni isi full tank ke?ho3..weh.jom kuar mlm nnt.bsn dohh."
-Abe, 6.50 petang, 4 Jun 2008

"Kenaikan yg disengajakan akn mengkayakan syarikat minyak n memiskinkan rakyat. Rakyat akn marah. Anwar mesti jd PM utk turunkan minyak dgn masok UMNO n Babi Negara melalui KJ al-EcmLibra! Haha!"
-Syahir, 6.53 petang, 4 Jun 2008

"Teruskan reformasi Bersih"
-Maktam Jah, 6.54 petang, 4 Jun 2008

"Thanx 4da info bro"
-Kirin, 6.54 petang, 4 Jun 2008

"Hidup pkr! Memang trtonggenglah pm next elctn"
-Acu, 6.58 petang, 4 Jun 2008

"Kalo perlukan bantuan aku utk jatuhkan paklah sila bgtau.gua hangin beb!"
-Hareez, 6.59 petang, 4 Jun 2008

"Kasi guling tros"
-Hareez, 7.02 petang, 4 Jun 2008

"Pilihan jalanraya la.aku rasa sudah tiba masanya Babi Negara duduk diam fikir pasal mcm mana nak keluar dari ofis.asyik fikir pasal party rakyat tertindas."
-Ompi, 7.04 petang, 4 Jun 2008

"Pilihan jalan raya la.Haha.. Lgpun dah try yg pilihanraya x boleh jgk.. Tolng la cepatkan agenda lompat parti 2"
-Mael Sosialis, 7.04 petang, 4 Jun 2008

"Macamana bro,myk naik smpi 2.70?Ble pr nk tkeover ni?"
-Apam, 7.05 petang, 4 Jun 2008

"Jgn ekstrem :-D"
-Eekmal, 7.05 petang, 4 Jun 2008

"Pilihan jalan raya"
-Pesot, 7.07 petang, 4 Jun 2008

"Petrol price in M'sia will increase by 78 cents to RM 2.70 per litre w.e.f. 12am midnight tonight (June 4 2008 Wed), announced PM Badawi of Bolehland :-)"
-Shin, 7.20 petang, 4 Jun 2008

"Hoho~mmg expected.rakyat susah atas kebodohan Babi Negara.Ketua Babi ingat duit rm 600++ rakyat akan sokong Babi Negara.POORAH!"
-Ompi, 7.26 petang, 4 Jun 2008

"Wan, regime bn memang regime yg patut kita gulingkan! Aku jijik dgn perkataan bn!"
-Fadhil, 7.39 petang, 4 Jun 2008

"Yeah say no to bn regime! Ptuihhh!"
-Fadhil, 7.41 petang, 4 Jun 2008

"Semua BN. . . BN lah!"
-Maktam Jah, 7.43 petang, 4 Jun 2008

"Hadiah kemenangan BN buat rakyat msia. Minyak naik 78sen. Undilah BN semoga harga brg naik lg! I hate BN!"
-Fadhil, 7.49 petang, 4 Jun 2008

"Wah! Terima kasih kerana memilih BN? Thanks sdra"
-Wan Hamidi, 8.09 malam, 4 Jun 2008

"Yosh,aku br kua site ni,gapo?harga minyak kmpem sok nek 78sen,haha!"
-Ilyas, 8.13 malam, 4 Jun 2008

"Malam ni aku nak bakar bendera BN. Hidop Dr. M!"
-Syahir, 8.30 malam, 4 Jun 2008

"Ahahaha.Mmg Babi Negara!"
-Amir Azri, 8.50 malam, 4 Jun 2008

"Jgn biarkan babi negara berkeliaran, cepatkan pengambilalihan pemerintahan negara."
-Dr. Zain, 9.33 malam, 4 Jun 2008

"Haha stylo!mmg babi negara la.hoho"
-Ihsan, 9.34 malam, 4 Jun 2008

"Xjadi nk bakar la. BN x salah, yg sial dolah..hehe. Bkr muka dia xpa."
-Syahir, 9.37 malam, 4 Jun 2008

Nostalgia P. Ramlee

Semalam, saya sempat meluangkan masa ke Panggung Sari, Istana Budaya menyaksikan pementasan kali kedua Muzikal P. Ramlee. Pementasan pertama yang menampilkan Sean Ghazi pada tahun lalu kurang menarik minat saya memandangkan watak P. Ramlee yang berstatus 'celup'. Kali ini, P. Ramlee 'dihidupkan' hampir sempurna oleh Musly Ramlee, pelakon berbakat yang selama ini kurang diberi perhatian oleh produser-produser seni tanah air.
Pementasan ini dimulakan dengan imbasan kehidupan awal P. Ramlee di Pulau Pinang sebagai bintang seni yang baru menyinar, percintaan singkat dengan Azizah (Emelda Rosmilla) serta penghijrahan P. Ramlee ke Singapura untuk mencipta nama dan mengembangkan bakatnya.
Bermula sebagai clapper boy dan penyanyi latar untuk filem-filem keluaran Produksi Filem Melayu (MFP), P. Ramlee mulai cemerlang apabila diberi ruang berlakon dalam beberapa filem arahan B.S. Rajhans (Joseph Gonzalez).
Nyata, bakat yang dimiliki tidak disia-siakan dan semakin mendapat perhatian apabila Shaw Brothers menawarkan beliau peluang mengarah filem-filem terbitan syarikat tersebut. Kejayaan yang dikecap P. Ramlee cukup hebat dengan 10 buah filem arahan, lakonan dan gubahan lagu-lagu oleh beliau sendiri mencapai tahap box-office dalam tempoh hanya lima tahun!
Secara peribadi, saya cukup berpuashati dengan lakonan, jalan cerita dan kelengkapan pentas teater ini pun begitu beberapa gangguan teknikal sepanjang pementasan cukup mengecewakan. Kegagalan mikrofon Musly Ramlee sewaktu menyanyikan lagu Azizah dan masalah pentas sehingga memaksa pementasan dihentikan selama hampir lima minit menimbulkan persoalan akan status Panggung Sari sebagai panggung teater bertaraf antarabangsa. Lebih memalukan apabila insiden ini turut disaksikan oleh tetamu diraja iaitu Raja dan Permaisuri Negeri Perlis, DYMM Tuanku Syed Sirajuddin Jamalullail dan DYMM Tuanku Fauziah.
Apa pun, persembahan semalam cukup menyentuh jiwa. Saya mulai meminati karya-karya Allahyarham P. Ramlee semenjak usia enam tahun bermula dari filem Seniman Bujang Lapok dan memahami sejarah hidup beliau ketika berusia 10 tahun. Sehingga hari ini, saya sudah tidak mampu membilang lagi berapa kali saya menonton Pendekar Bujang Lapok, Sarjan Hassan, Do Re Mi, Ibu Mertuaku dan Labu Labi!
Al-Fatihah buat Allahyarham P. Ramlee. Moga Allah merahmati roh Seniman Agung yang tiada galang ganti ini.

Isnin, Jun 02, 2008

Apa Khabar Parti Mahasiswa Negara?

Beberapa bulan lalu, tatkala demam pilihanraya melanda negara, sekumpulan anak muda penuh idealisme muncul mengisytiharkan penubuhan sebuah gerakan politik bernama Parti Mahasiswa Negara (PMN). Maka bermulalah debat dan pertempuran hujah antara para pemerhati politik tanah air berkenaan dengan parti yang kelihatan kurang jelas matlamat dan arah tujunya ini.
Ada yang mendakwa PMN merupakan senjata yang diacu oleh pemerintah untuk mengkucar-kacirkan penyatuan pakatan parti-parti pembangkang. Ada juga yang yakin dan cukup obses dengan mendakwa kemunculan PMN merupakan gema semboyan kebangkitan mahasiswa dalam menyanggah belenggu AUKU.
Saya bersama dengan beberapa orang teman termasuk saudara Adihamka kekal konsisten bersikap kritikal serta berpendirian bahawa kemunculan PMN hanyalah bersifat bermusim, tidak berstruktur dan penuh samar dari segi matlamat dan objektifnya. Selepas berakhir Pilihanraya Umum ke-12, nama PMN semakin sepi dan mulai tidak kedengaran.
Secara peribadi, saya tidak punya masalah dengan parti politik yang diterajui oleh anak-anak muda namun demikian, jika mereka benar-benar serius, perancangan dan agenda yang diperjuangkan seharusnya diperjelaskan dengan lebih matang dan dinamik. Mengisytiharkan penubuhan sebuah parti politik dengan bersandarkan pada istilah 'mahasiswa' seharusnya direnung semula secara rasional dan terbuka kerana ianya seolah-olah menggambarkan bahawa seluruh mahasiswa menggalas fahaman yang sama dengan kumpulan anak-anak muda yang menubuhkan parti ini walhal kebanyakan dari mereka lebih senang memencilkan diri daripada terlibat dalam mana-mana pertubuhan politik.
Para politikus tua barangkali sedang mentertawakan kumpulan mahasiswa ini yang berjuang atas semangat hangat-hangat tahi ayam. Kini, PMN semakin menyepi. Apakah sedang merencana strategi? Atau barangkali sudah mati!