Iklan

Selasa, Oktober 14, 2008

Definisi Melayu

*Transkrip di atas dipetik dari laman blog Kulup Sakah.

9 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Dulu orang sebokkan "Kafirkan yang Islam, Halalkan yang haram". Skarang orang akan sebok "Bukan Melayukan yang melayu"

Syazwan

Syahir the Owl berkata...

kajai itu spt nak nafikan orang Melayu yang ada darah Melayu. Ada juga definisi lain, jika anda berdarah Melayu yang mengamalkan tata cara hidup orang Melayu atau menganut Islam, anda dikira Melayu dan akan diterima sbg orang melayu.

kalau macam tu, bagaimana definisi Bangsa Malaysia?

encikmasen berkata...

Satu teori yang tidak menghairankan daripada salah seorang nasionalis melayu..Teori beliau ada asasnya (mengikut nasab bapa) dan perlu kita hormati, tapi tak semestinya kita terima..

apapun, aku lebih tertarik dengan nama yang dipadamkan tu..boleh aku tau siapa?

not credible berkata...

ini salah satu angkara puak2 PKR totok yang suka jual negara bertindak iaitu suka sembunyikan fakta. Napa dipadamkan sesetengah bhg dlm gambar tuh? Nak sorokkan fakta ke? Jangan putar belit fakta mcm CIA buat. Ke korg mmg CIA? He..he..

Kalu setakat nak siar gambar, pastuh edit@padamkan sesetengah bhg. , baik tak yah...tu dh kira fitnah..Eleh, geng2 PKR ni bukan takut Allah pn. Diaorg takut kat MOSSAD ngn CIA jek. Tak percaya? Percayalah.....

r_feev berkata...

Not credible ni orang Melayu ke sibuk-sibuk bising...?

www.qanunfiatdunia.blogspot.com

Tanpa Nama berkata...

Tuhan xcipta manusia berpuak-puak utk hidup berpuak2, apa kaitan kaum dengan keupayaan utk memimpin? Janji Islam yg memerintah sudah. Allah xtengok dia cina ka, melayu ka, bangla ka. so what kalau mahathir bukan melayu? dia muslim, mampu, dan sanggup. Tu yang penting.

I personally don't mind if a Chinese muslim yang memerintah malaysia suatu hari nanti, indian muslim sekalipun. Aku lebih menyintai agama aku daripada bangsa aku. bangsa aku xjaminkan syurga. agama aku menjaminkan syurga.

agak kelakar membaca entry sedemikian daripada seorg blogger pro pakatan rakyat. Pakatan yang bukan terdiri drpd org melayu sahaja. Ironik..

Cukuplah. Bermusuhan2 atas dasar bangsa sedangkan kita bersaudara dari segi fikrah amat merugikan.

bersatu atas dasar islam dan bukan atas dasar melayu!

no2barisanno2pakatan berkata...

Aku tak kisah lah kau melayu ke, cina ke jepun ke janda ke.....

Asal kau bukan yang seperti teresa kok, anwar ibrahim, khairy jamaludin aku ok sama kau.....

fhm berkata...

Sebenarnyakan.. aku malu dengan bangsa melayu ni

Satu group melayu: sokong UMNO.. kononnya hidup melayu dengan UMNO

Satu group melayu: sokong PKR.. kononnya PKR berjiwa semua bangsa

Satu group melayu: sokong PAS..
kononnya PAS berteraskan islam..

Satu group melayu: tak sokong mana-mana..
kononnya berkecuali dalam politik..

Apa la bodoh sangat semua melayu ni.. sepatutnya semua bersatu.. jadi satu group yang tak terkalah di tanah air sendiri.. dengan tu, sennag senang je nak dapat 2/3 kat parlimen tu..

Ntahlah.. aku dapat rasakan bangsa-bangsa lain sedang ketawa berdekah dekah tengok bangsa melayu ni. Dah berpecah. Diaorang tunggu masa je ni..

kulupSakah berkata...

macam yg aku tulis, aku pun xkisah psl melayu2 ni...tapi puak2 yg sibuk dgn ketuanan melayu ni edar dululah asal-usulmu..

oh! pasal beberapa perkataan telah dipadamkan tu sebenarnya menyentuh pihak yg aku tak mahu sentuh sbb dia tak sentuh kita, kalau dia sentuh aku akan bongkar..sesiapa nakkan salinan asalnya, boleh emel aku kulupsakah@yahoo.com