Iklan

Khamis, Ogos 28, 2008

Respon Beberapa Tokoh Politik Pasca Pilihanraya Kecil P44

"Keputusan itu hanya membabitkan satu pilihan raya kecil seperti pilihan raya kecil lain sebelum ini. Ia bukan perkara yang boleh melemahkan BN kerana kita tidak kehilangan 20 atau 30 kerusi. Oleh itu, saya berasakan kita masih boleh bergantung harap kepada Umno serta BN kerana kita menang dalam pilihan raya umum lalu. Kita hanya tidak mendapat majoriti dua pertiga."
-Abdullah Badawi, Presiden UMNO, 27 Ogos 2008
---------------------------------------------------------------------------------
"Tak tempang dari segi amalan demokrasi di negara ini. Kita bersedia buat perubahan yang perlu supaya dapat mengembalikan keyakinan rakyat terhadap BN."
-Najib Razak, Timbalan Presiden UMNO, 26 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Saya kira kita (BN) perlu mengambil ini (keputusan) sebagai isyarat bahawa rakyat tidak menerima penjelasan pucuk pimpinan kita, seolah-olah mereka sudah membuat keputusan bahawa BN tidak akan menang."
-Muhyiddin Yassin, Naib Presiden UMNO, 26 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Selepas ini Umno dan BN akan membuat bedah siasat bagi mengenal pasti punca kegagalan kita menawan kerusi berkenaan. Kita perlu membuat kajian bagi mengenal pasti punca kekalahan ini... kita kalah bukan kerana orang tak sokong, tetapi mungkin ada faktor lain termasuk strategi Anwar sendiri."
-Mohd Ali Rustam, Naib Presiden UMNO, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Tidak, saya tidak jangka lain, saya memang jangka dia menang...itu kampung dia. Dia adalah orang tempatan."
-Nazri Aziz, Menteri di Jabatan Perdana Menteri, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Ini mesej (pengundi) kepada Pak Lah. Tapi saya percaya dia akan tutup telinga dan mata dan akan salahkan sabotaj. Mesej bulan Mac tak faham. Mesej kali ni pun kalau tak faham, BN akan kalah teruk pada pilihan raya umum akan datang."
-Dr. Mahathir Mohamad, bekas ahli UMNO, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Saya masih wakil rakyat dan akan terus bekerja seperti biasa, bukan sahaja di Seberang Jaya, tetapi juga di dua lagi kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Permatang Pauh."
-Arif Shah Omar Shah, Adun Seberang Jaya, 26 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Bagi BN dan Umno, kami telah berusaha dan bekerja keras bagi mendapatkan kepercayaan serta keyakinan pengundi tetapi nampaknya takdir telah menentukan begitu dan kita terimalah apa yang telah ditakdirkan."
-Abdul Rashid Abdullah, Timbalan Pengerusi BN Pulau Pinang, 26 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Jumlah undi yang diperolehi BN kurang daripada bilangan ahli-ahli Umno di kawasan (Parlimen) itu. Mustahil untuk disembunyikan: beliau (Abdullah Badawi) tidak memiliki lagi sekelumit kewibawaan yang perlu untuk mentadbir negara dari hari ke hari, apatah lagi mengatur arah baru yang kita semua perlukan untuk maju dalam dunia yang kompleks."
-Tengku Razaleigh Hamzah, Ahli Parlimen Gua Musang, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"BN perlu menstruktur semula mekanisme tindakannya supaya parti itu tidak kehilangan sokongan pada masa akan datang."
-Dr. Teng Hock Nan, Naib Presiden Gerakan, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Ia tidak menjejaskan kepimpinan parti yang sedia ada, Pak Lah tetap ahli Parlimen Kepala Batas dan perdana menteri, Datuk Seri Najib tetap ahli Parlimen Pekan dan beliau tetap Timbalan Perdana Menteri."
-Ahmad Shabery Cheek, bekas ahli Semangat 46, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Sebenarnya BN perlu membuat analisis berhubung kekalahan itu dan mengambil langkah perlu untuk menangani sebarang kekurangan dan masalah yang kita hadapi, sama ada keputusan itu disbebakan isu harga minyak atau kita masih tidak sensitif terhadap suara rakyat."
-Wee Ka Siong, Setiausaha Pemuda MCA, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Secara peribadi saya sudah menjangka keputusan ini dan saya tidak terkejut dan saya fikir kita tidak patut terlalu memikirkan mengenainya."
-Syed Hamid Albar, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Kemenangan ini bukan suatu yang luar biasa, Barisan Nasional (BN) sudah pun menjangkakannya dan tidak terperanjat. Kalau BN yang menang, ini baru boleh dipanggil luar biasa."
-Noh Omar, Ahli Parlimen Tanjung Karang, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------
"Kita mesti hormat keputusan pengundi dan amalan demokrasi di negara ini memandangkan mereka anggap Anwar seorang pemimpin yang baik. Walau apa pun pandangan BN (Barisan Nasional), kita mesti menerima keputusan ini kerana ia dibuat oleh rakyat."
-Ong Ka Chuan, Setiausaha Agung MCA, 27 Ogos 2008
----------------------------------------------------------------------------------

19 ulasan:

Mercedes_Freak berkata...

It is time to change. You are irrelevant anymore to the people. Whilst other countries are reducing the price of oil, u are yet to do so until the small election permatang pauh, u reduced it by RM0.15 whereby u arrogantly increased the price by RM0.78. U asked us to change our life style, we did, but did u change ur life style? Being chauffeured around in luxury cars whilst others are living in misery and depressed due to the fuel hike. U are not concern but u are burdening us.

And u were being unprofessional babe. remember when there were rumors about demonstration in front of house of democracy? U have misused the police force to block all the main roads, what the hack? Because of ur brilliant ideas, tonnes of Malaysians were late to their office, claiming that it is for the safety of the nation, i dun see any concrete reasons to it.

Thanks once again for making our life more miserable than before. It is time to change. I am not attached with any of PR component parties but I see that it is time to change. At the moment all I can see is, Anwar Ibrahim is capable to brings back and prospering this country like the way it is used to be before.

Wake up!

Tanpa Nama berkata...

"Ia tidak menjejaskan kepimpinan parti yang sedia ada, Pak Lah (Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi) tetap ahli Parlimen Kepala Batas dan perdana menteri, Datuk Seri Najib (Tun Razak) tetap ahli Parlimen Pekan dan beliau tetap Timbalan Perdana Menteri."
-Ahmad Shabery Cheek, bekas ahli Semangat 46, 27 Ogos 2008


HAHAHAHA STATEMENT PALING BODOH AKU PERNAH DENGAR DARI MULUT SEORANG MENTERI!!!

WEY!BUDAK TADIKA PON TAU SAPE PERDANA MENTERI N TIMBALAN PERDANA MENTERI MALAYSIA LOL!!!!

bumilangit berkata...

jika umno tidak berubah (baca: dibubarkan), mereka akan mati sendiri kerana denial syndrome. bahasa mudahnya, mati atau mati!
-bumilangit,
blog berumur setahun

rasyd berkata...

SPR masih diperkudakan oleh umno.sbg bukti;

Fakta:
38,144 pemilih berdaftar (65.25 %) keluar mengundi



Semakan
-------
Undi diperolehi Calon AKIM: 92
Undi Diperolehi DSAI: 31,195
Undi diperolehi BN: 15,524
Undi Rosak: 447
Jumlah undi Pos: 490
Jumlah Semua Kerta Undi: 47,748 ( jumlah ini menunjukkan bahawa yang keluar mengundi termasuk pengundi pos adalah 47, 748 orang iaitu 81.68% iaitu peratusan yang sama dengan jumlah yang keluar mengundi di Parlimen Permatang Pauh pada PRU ke12, 8 Mac lalu.
Sedangkan kita semua maklum bahawa melalui pengumuman yang disahkan oleh SPR bahawa pada kali ini cuma 65.25 % iaitu 38,144 orang pemilih berdaftar sahaja yang keluar mengundi di Parlimen Permatang Pauh. Dari mana pula datangnya sejumlah 9,114 kertas undi lagi yang telah mengubah jumlah undi yang sepatutnya diperolehi oleh BN iaitu 6,410 undi menjadi 15,524 undi.
Ini yang sepatutnya:
38,144 pemilih berdaftar (65.25 %) keluar mengundi



Semakan
-------
Undi diperolehi Calon AKIM: 92
Undi Diperolehi DSAI: 31,195
Undi diperolehi BN: 6,410
Undi Rosak: 447J
umlah kertas undi keseluruhannya: 38,144
Jumlah undi Pos: 490
Kesimpulan: BN & SPR menipu lagi lah.

Mercedes_Freak berkata...

Rasyd, itu lah dinamakan permainan politik. Yang gila kuasa akan terus bermain kotor agar mereka terus berkuasa walaupun rakyat telah terang2 menolak mereka.

Tanpa Nama berkata...

Ahli Parlimen BN yang ada patut melangkah keluar dan masuk PR sama-sama bentuk kerajaan baru.

Mahyudin berkata...

Menipu apanya? Dah menang majoriti besar pun tak puas hati juga? Nak apa lagi? Anwar yang korang sayang sangat tu tetap menang..

Tanpa Nama berkata...

eh2.. mahyudin emosi.. :P
skang bkn pasal menang atau kalah(sbb anwar dah mmg menang)..
skang pasal basic calculations.
38,144 pemilih berdaftar (65.25 %) keluar mengundi
(92+31,195+15,524+447+(490(can be exclude)= ___ )
sila keluarkan calculator anda!
berapa ye adek2 ?
sama x value dia ngan yg keluar mengundi??
cian SPR.. lupa maths kot.pegi la panggel adek adiputra yg hbt maths tu tlg buat calculations..
haish..

Mercedes_Freak berkata...

"Mahyudin berkata...

Menipu apanya? Dah menang majoriti besar pun tak puas hati juga? Nak apa lagi? Anwar yang korang sayang sangat tu tetap menang.."

Relax lar bro.... why should u feel upset? Dun u get it, anonymous said that he is referring to the amount of people that went out for vote the other day. That is all, it is now not about BN lose to Anwar.

no2BarisanNo2Pakatan berkata...

I call for PR and BN to set their differences aside and focus on working together rather than attacking each other... At the end of the day, the rakyat want a prosperous Malaysia.....

Both of you represents your supporters , the rakyat....

we rakyat may have different political flavours, yet we can go coffee or lunch together.. .so why not u?

I think the Parliament is BIG enough for you two....

takleh ke kerja bersama?... meh lah...pegang tangan... meh meh...

Kekuatan UMNO Putera berkata...

Pukeymak Anwar Al Jubory Wal Sahabah Al Yahudy wa al bini orang pun ditiduri!! KORANG BODOH SOKONG Pukeymak Rakyat!!!

Mercedes_Freak berkata...

Ini lah budi bahasa bangsa Melayu kita pada hari ini. Tiada bahasa yang lebih indah selain kata caci dan nista. Tiada guna menyatakan bangsa kita gagah perkasa sedangkan budi bahasanya tidak mencerminkan kegagahan bangsa tersebut. Apalah gunanya akal dan pemikiran sekiranya tidak digunakan sewajarnya. Bukan ini caranya menunjukkan kegagahan bangsa. Ini jelas menunjukkan mentaliti bangsa yang tidak bertamadun.

Fikir-fikirkan lah...

Mercedes_Freak berkata...

He has the credibility to be a great Prime Minister in this era, in fact the most influential leaders not only in Malaysia but throughout the world. He has facts delivered to the people in all of his speeches. He has the extra Q that other ministers dont have within them. The recent election showed that how narrow minded this ruling party is. Whilst Anwar was busy telling people about what he is going to do to prosper this nation, the other party was busy banging over his personality rather than telling them how they can do better than Anwar, which is to me very unprofessional.

The moral of today's generation is at worrisome stage. Today's generation are ill mannered that they would do anything as long as they get what they want. This is what the current government has been frantically doing right now. I believe that some of us will be a father some day including me myself and this concerned me. If we dont do the changes who else? Dun tell me when everything has gone upside down then only we will act.

I believe that Anwar will show a right example for the youngsters to be brave and strong and not being a coward in fact he himself a life example to all Malaysians how brave he is. About the special rights of Malays, come on, it has been mentioned in the Federal Constitution annexure and thus it should not be mentioned over and over again.

It is time to change Malaysians.

Tanpa Nama berkata...

kekuatan putera umno masih enggan terima kekalahan BN. Bahasa dia dari dulu smpai sekarang asyik nak maki hamun je. Mungkin inilah "budi bahasa" org2 BN. Rude & xder adab. HIDUP DSAI.

kekuatan umno putera berkata...

Ewah!Ewah!Ewah! Kononnya orang BN x da budi bahsa la?? Sedapnnyer mulot ko kata kat aku! HIDUP DSAI? BURITTTT!!!! KIH!KIH!KIH!!

Mercedes_Freak berkata...

Adakah anda terasa? Bahasa melambangkan bangsa. Tiada gunanya kita cakap bangsa kita hebat sedangkan bahasa yang digunakan tidak mencerminkan kehebatan bangsa tersebut. Kadang kala bahasa yang kesat menunjukkan betapa sempitnya minda seseorang itu dan menunjukkan bagaimana dia mengetuai sesebuah kumpulan. Tiada guna kita cakap bangsa kita hebat dengan hanya menggunakan bahasa kesat.

Orang berbudi kita berbahasa. Bangsa kita memang hebat dengan budi pekertinya tetapi anda tidak menggambarkan ciri-ciri bangsa kita yang sebenarnya.

Fikir-fikirkanlah kekuatan putera UMNO. Anda sudah dewasa dan boleh berfikir.

Tanpa Nama berkata...

aku kesian kat putera umno tuh...kah3.....

org lain pon marah gak tapi xde la maki2 mcm tu...

kesian dia kesian die...ngeee:D

Tanpa Nama berkata...

kekuatan umno putera????apa yg kuat....???kekuatan die carut jer....

no2barisanno2pakatan berkata...

In Reality, orang yang seperti Umno putra ini, bukan saja datang dari golongan penyokong UMNO atau BN, yang dari PR pun ada....

Yang Rasuah dari BN ada dan dari PR pun ada ..


Yang Bodoh dari BN ada dari PR pun ada.....

Yang Pandai dari BN ada dari PR pun ada.....

Ada seorang anggota parti yang mengatakan , peyokong penyokong nya baik baik belaka, takkkan buat kacau, etc ( semasa penamman calon permatang pauh ).. Statement yang paling ridiculous pernah saya dengar dalam politics.... Kalo lah orang macam gini jadi leader... aduhai..... Katak bawah tempurung agak nya....