Iklan

Khamis, Februari 15, 2007

Poster

Foto ini dirakam sekitar jam 11.30 malam, 14 Februari 2007 di pintu masuk bilik penginapan saya. Apa yang menarik ialah poster kecil ini ditampal hampir di setiap pintu bilik kolej kediaman kampus oleh sekumpulan anak muda yang suka berkasih sayang (baca: mendengar nasyid Raihan).
Mesej pada poster ini jelas:
"Ulama's have concluded that Valentine's Day celebration is HARAM (forbidden) for Muslims"
Ulama mana yang mereka maksudkan? Dan apa justifikasi mereka atas pengharaman ini?
Saya terfikir apakah agaknya persepsi mahasiswa non-Muslim bila mana mereka membaca pernyataan sebegini.
Beginikah Islam, agama yang dikatakan mengajar umatnya berkasih sayang?

Rabu, Februari 14, 2007

Valentine

Kebiasaannya setiap 14 Februari saya akan menerima berpuluh-puluh email berantai tentang hukum meraikan Hari Valentine. Berbeza dengan tahun ini, saya hanya menerima dua saja email berkenaan isu tersebut. Barangkali masyrakat kita (baca: umat Islam) kini sudah bosan melatah dan membicarakan hal yang sama setiap tahun. Atau mungkin mereka lebih terbuka dan rasional setelah hampir empat tahun didoktrin dengan fahaman Islam Hadhari.
Bercakap tentang Valentine, di bawah saya titipkan sebuah artikel berkenaan dengan sejarah Valentine yang saya petik dari laman web Harakhdaily. Fathi Aris Omar juga secara kebetulan mengulas hal yang sama.
Berdasarkan catatan sejarah 'Hari Kekasih' dipercayai bermula dari kisah seorang pendeta Kristian bernama Valentine yang hidup di Rom pada abad ketiga.
Beliau hidup dalam kerajaan yang dipimpin oleh Kaisar Claudius yang terkenal dengan sifat kejam. Claudius memiliki bala tentera yang besar, dia mengerahkan pemuda di bawah pemerintahannya menjadi tentera.
Namun hasrat Claudius tidak mendapat sambutan. Para pemuda enggan terlibat dalam perang kerana mereka tidak ingin meninggalkan keluarga dan kekasih-kekasih mereka. Hal ini membuat Claudius sangat marah.
Claudius berfikir jika pemuda tidak berkahwin atau mempunyai pasangan, mereka mudah untuk dikerah menjadi pasukan tentera. Lalu Claudius melarang perkahwinan.
Para pasangan muda menganggap keputusan ini sangat tidak perikemanusiaan dan ini adalah idea yang tidak boleh diterima, maka St Valentine menolak untuk melaksanakannya.
Valentine tetap melaksanakan tugasnya sebagai pendeta, iaitu berkahwin dengan kekasihnya secara rahsia.
Perkahwinan itu diketahui Kaisar yang segera memberinya amaran, bagaimanapun perkahwinan itu tetap diteruskan dalam suasana di dalam sebuah kapal kecil yang hanya diterangi cahaya lilin, tanpa bunga, tanpa cincin pernikahan.
Namun malangnya pasangan Velentine ditangkap dan dihumban kedalam penjara sehingga beliau mati di situ.
Beliau bukan dihina, malah dikunjungi penyokongnya, orang ramai menghadiahkan bunga ketika beliau dipenjara.
Pada 14 Februari, beliau sempat menulis tentang dirinya di dalam diari dan memesan kepada semua gadis dengan ungkapan "Dengan Cinta dari Valentinemu."
Kini setiap tanggal 14 Febuari orang serata akan dunia merayakannya sebagai hari kasih sayang. Orang-orang yang merayakan hari itu mengingat St. Valentine sebagai pejuang cinta.
Benar kata Fathi, PAS kini mengiktiraf St. Valentine sebagai seorang pejuang keadilan dan sekali gus hak asasi berdepan dengan pemerintah yang sangat zalim !

Isnin, Februari 12, 2007

Obama

Barack Hussein Obama mengumumkan untuk bertanding sebagai calon presiden Parti Demokrat untuk tahun 2008. Kemungkinan berdepan persaingan dari Senator Hillary Clinton sama sekali tidak mematahkan semangat beliau.
Seandainya berjaya kelak, Obama bakal mencatat sejarah sebagai Presiden Amerika Syarikat (AS) pertama dari keturunan kulit hitam.
Berdepan dengan lobi Yahudi, sentimen perkauman yang masih menebal dan patriotisma buta tuli warga AS terhadap perang di Iraq; mampukah Obama mengharungi semuanya?
Dan, seandainya takdir benar-benar menyebelahi beliau, apakah akan ada perubahan dalam dasar-dasar luar AS terutama yang membabitkan Palestin dan Timur Tengah?
Selamat berjaya Tuan Obama!

Selasa, Februari 06, 2007

Ideologi

I am a

Social Conservative
(31% permissive)

and an...

Economic Liberal
(28% permissive)

I am best described as a:

Totalitarian




Link: The Politics Test on Ok Cupid
Also: The OkCupid Dating Persona Test

Sabtu, Februari 03, 2007

Tidur

Kurang tidur merupakan antara faktor kemerosotan pencapaian akademik di kalangan pelajar.
Menurut kajian yang dijalankan oleh sekumpulan penyelidik dari kolej perubatan Universiti Colorado, Amerika Syarikat, pelajar yang mencatat pencapaian akademik yang rendah kebanyakannya mengalami masalah kurang tidur dan kesukaran untuk tidur. Dan rata-rata dari mereka ini turut mengalami kesukaran untuk bangun pagi, mengantuk pada siang hari dan gemar tidur ketika sesi kuliah.
Untuk mendapatkan lebih informasi tentang tidur, sila lawati laman web National Sleep Foundation, sebuah yayasan yang menitikberatkan kepentingan tidur untuk warga Amerika.