Iklan

Selasa, November 27, 2007

Respon Untuk Anak Melayu

Seorang pengunjung, Anak Melayu memberikan respon berhubung dengan isu tuntutan Hindraf yang saya utarakan dalam entri 'Tuntutan Hindraf: Kenapa Perlu Mengadu Kepada Baginda Ratu?' semalam. Antara lain, beliau menimbulkan beberapa persoalan berhubung dengan pendekatan parti-parti pembangkang terutamanya PAS dan PKR dalam mendepani isu tuntutan Hindraf ini:

(1) Antara wadah perjuangan HINDRAF dan DAP adalah mempertikaikan hak orang Melayu. Jadi, jika PKR menang dalam pilihanraya dan membentuk kerajaan, adakah PKR akan melucutkan status istimewa kaum MELAYU dan bumiputra?

(2) Mengapa PAS khasnya menyokong HINDRAF dan DAP? Sedangkan dengan terang-terangan mereka MENOLAK Negara ISLAM dan mahukan Negara SEKULAR.

(3) Bukankah menyokong aktivis yang berbentuk perkauman ini akan menyebabkan KETEGANGAN KAUM di seluruh Negara? Ini sangat berbahaya.

Sebetulnya, saya bukanlah orang yang layak untuk mengulas dan menyatakan pendirian PKR mahupun PAS. Adalah lebih wajar sekiranya saudara Anak Melayu merujuk/meneliti kenyataan serta pendirian pimpinan PKR dan PAS sendiri berhubung dengan isu ini.

Walaubagaimanapun, untuk persoalan (1) yang ditimbulkan oleh Anak Melayu, saya sarankan agar diteliti kenyataan Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim melalui risalah Agenda Ekonomi Malaysia yang kini sudah mulai disebarkan secara meluas. Untuk mendapatkan salinan dalam Bahasa Melayu, boleh semak di sini dan salinan dalam Bahasa Inggeris di sini.

Untuk soalan (2), saya sendiri sebetulnya kurang pasti sama ada pimpinan PAS turut menyatakan sokongan terhadap Hindraf. Berkenaan kerjasama dengan DAP, saya berpendapat adalah lebih baik untuk kita menumpukan kepada agenda bersama khususnya perkara-perkara yang melibatkan kepentingan rakyat dan persediaan untuk menghadapi pilihanraya umum akan datang. Dan untuk soalan (3), saya rasa saudara Anak Melayu sendiri sudah menyimpulkannya.

16 ulasan:

Ank MELAYU berkata...

MELAYU SINGAPURA DI TINDAS, DITEKAN - DR MAHATHIR

Jika Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak sekadar menyifatkan kenyataan bekas Perdana Menteri Singapura, Lee Kuan Yew sebagai nakal, tidak wajar dan tidak diperlukan, bekas Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad pula memulangkan paku buah keras dengan mempersoalkan balik mengapa orang-orang Melayu di Singapura dipinggirkan sehingga tidak ada status sama sekali.

Kuan Yew mendakwa orang-orang Cina di Indonesia dan Malaysia dipinggirkan secara sistematik.

Dalam kecamannya terhadap kenyataan Kuan Yew itu, Dr Mahathir mengulangi lagi penegasannya sebelum ini bahawa orang-orang Melayu Singapura ditekan, dipinggirkan dan ditindas.

"Cuba adakan siasatan bebas, kenapa orang Melayu tertinggal di Singapura. Bukan mereka kurang daripada orang Melayu di Malaysia tetapi mereka telah ditekan, dipinggirkan dan ditindas.

"Itulah kerajaan yang diasaskan oleh pendapat Lee Kuan Yew," Dr Mahathir dilaporkan sebagai berkata.

Menurut Dr Mahathir, tidak ada negara lain yang yang melakukan apa yang diperlakukan oleh Singapura terhadap orang-orang Melayu di negara itu.

"Kita juga boleh tanya apa kedudukan orang Melayu di Singapura, kenapa mereka tidak dibenarkan dalam tentera memikul senjata atau pun dilatih menggunakan senjata. Kenapa orang Melayu di Malaysia ini begitu cekap dalam bidang tentera tetapi di Singapura, tidak dapat pegang jawatan tinggi.

"Kenapa orang Melayu dipinggirkan sehingga mereka tiada kedudukan sama sekali. Ini dilakukan dengan sengaja oleh Singapura. Tidak ada negara lain yang membuat tindakan yang semacam itu," kata Dr Mahathir.

Beliau membidas kenyataan Kuan Yew itu dan menyifatkan Menteri Mentor Singapura itu sebagai angkuh dan tidak tahu menghormati negara-negara jiran.

Kuan Yew berlagak angkuh kerana beliau merasa beliau berada dalam kedudukan yang begitu kuat, kata Dr Mahathir.

"Dia (Lee) berasa dia kuat, dia dah jadi sombong, dia pun tak hairan dengan jiran-jiran. Itu sebab dia sengaja bangkitkan perkara itu sedangkan dia tahu ini adalah perkara yang sensitif di dalam negara kita," katanya.

Dalam kenyataan pada forum sempena mesyuarat Bank Dunia - Dana Kewangan Antarabangsa (IMF) di Singapura, Kuan Yew berkata, Singapura memerlukan kerajaan yang memiliki keberanian dan kemahiran untuk mengatakan ‘tidak’ kepada negara-negara jirannya yang lebih besar dan didominasi penduduk beragama Islam.

Beliau mendakwa, Indonesia dan Malaysia meminggirkan mereka secara sistematik orang-orang Cina yang bekerja keras dan berjaya kerana mempunyai masalah dengan mereka.

Kedua-dua negara itu, kata Kuan Yew, mahu Singapura menjadi pak turut seperti orang-orang Cina di negara mereka.

Dr Mahathir berkata, dakwaan Kuan Yew itu tidak benar kerana terdapat orang-orang Cina yang memegang jawatan tinggi, contohnya di dalam tentera.

"Orang Cina di sini dapat masuk tentera sehingga pegang jawatan Jeneral, Mejar Jeneral dan sebagainya. Tetapi (bagaimana pula) orang Melayu di Singapura, dia punya pendapatan per kapita berbanding dengan orang Cina di Singapura, cuba bagi tau".

Dr Mahathir juga mengingatkan Kuan Yew supaya jangan merasa begitu bangga dan puas hati dengan apa yang dikatakannya.

"Awak jaga periuk nasi awak sudahlah. Awak tak laku, awak pun bukan bijak sangat. Dalam satu kumpulan yang kecil, mungkin awak nampak bijak.

"(Tetapi) bila dia pergi China. Orang Cina di sana pun tidak akan dengar. Orang China pun tak pandang hormat kepada dia kerana dia sebenarnya dipinggirkan oleh orang Cina di seluruh dunia," katanya.

najwan halimi berkata...

Terima kasih. Saudara juga boleh rujuk artikel Pak Rustam berkenaan dengan kenyataan Lee Kuan Yew tersebut di sini.

Anak MELAYU berkata...

Saudara NAjwan,

Terima kasih saya ucapkan kerana saudara sudi meluangkan masa memberi respond mngenai komen saya..

Saya bukan mahu bangkitkan isu perkauman disini, cuma saya ingin mempertahankan hak kita sebagai orang melayu..

Mereka sendiri mengaku bahawa mereka tinggal disini 80 tahun pon tak sampai.. Wahal kita sudah berada disini lebih dari 500 tahun.. Selama lebih 500 tahun ia dikenali sebagi Melaka dan Tanah MElayu.

Wahai penyokong HINDRAF, cuba namakan negara mana yang memberi keistimewaan kepada anda atau kaum lain yang tinggal di Negaranya.. UK? US? AUSTRALIA? INDINESIA? JAPAN? Jawapannya anda sendiri tahu..

Di MAlaysia, walaupun anda secara asalnya dibawah oleh British, BUKAN ORANG MELAYU sebagai buruh diestet kami tidak berkata apa-apa.

Kalau nak dikutkan sejarah, semasa merdeka iaitu tahun 1957, kaum baru menetap disini selama lebih kurang 20 tahun. Itu pun dah mintak kerakyatan dan keistimewaan. Tapi orang melayu tak kesah, mereka beri..

Negara mana selain INDIA yang boleh kita lihat banyak KUIL HINDU? Anda jangan terkejut jika saya kata bahawa di MALAYsia, KUIL HINDU lebih banyak daripada MASJID.
Tak percaya, kalau anda tinggal di KL lihat sahaja di sepanjang Sungai KLANG dan Sungai GOMBAK. Setiap 1km ade kuil.. Ada orang MELAYU marah??

Surau dan masjid kami pon dirobohkan juga.. Tetapi mesti ada sebab mengapa ia dirobohkan.. Selalunya, tapak masjid/ surau tersebut tiada geran atau diduduki secara haram.

Sekolah Tamil Kerajaan - Mana ada di negara lain yang memberi peruntukan kepada kaum India untuk membuka sekolah tamil di negara mereka. Tapi, jikalau kita memperhalusi, disini kita dapat lihat siapa yang bersifat perkauman.

Mengapa orang MELAYU tidak menubuhkan sahaja SEKOLAH KEBANGSAAN MELAYU? kerana MELAYU bukan kaum yang suka perkauman. Bukan macam sesetengah kaum tu.. Melaungkan BANGSA MALAYSIA tetapi "sekolah jenis kaum" ni pon diperjuangkan.

ORANG MELAYU perlu TEGAS!! Supaya kaum lain tidak pijak kita.. Tak kiralah sama ada kita ni PAS, PKR, UMNO.. Kita adalah orang MELAYU.. Andai kata dimasa akan datang Negara kita diperintah oleh kaum lain, parti-parti BODOH ni dah tak boleh berbuat apa-apa.. Kerana apa?? Mereka sibuk bergaduh sesama sendiri walhal musuh sebenar mereka ialah mereka yang sedang mempertikaikan hak ORANG MELAYU..

Kita tuduh rakyat PALESTIN dan IRAQ tidak bersatu untuk berjuang melawan musuh mereka.. WALHAL KITA ORANG MELAYU PON SAMA..

Cuba Fikirkan dan Renung-Renungkan wahai Orang MELAYU..

Sekian.

Tanpa Nama berkata...

AGENDA EKONOMI AL-BONTOT PUKEMAKKKKKKKKKKKKKKKKKKK!!!! MAMPUS SEMUA MELAYU NANTI! PEGI MAMPOS PKR DAN AL BONTOT ANWAR!!!
-TROJAN OF UMNO!

Ibnu_Ismail berkata...

Salam anak melayu.

Betul ke PAS sokong Hindraf? yang tahunya, PAS sokong perhimpunan 'HALAL dalam perlembagaan, HARAM bagi UMNO dan polis' tu. Menyokong hak untuk berhimpun, pastinya lain dari menyokong tuntutan tu. Kot-kot saudara ada rujukan yang saya boleh baca.

Tentang DAP, mungkin saudara perlu tahu sedikit sebanyak tentang 'tahaluf siasi' kot. PAS tak pernah lagi gadai dasar ISLAM yang diperjuangkan mereka. Malah, kalau UMNO sedia untuk laksanakan ISLAM secara menyeluruh dan bukan ISLAM had-harim PAS bersedia untuk bekerjasama dan bubarkan partinya.

TROJAN,
orang UMNO memang macam kamu ke? patut Nozula gitu pun...

Tanpa Nama berkata...

1)sdr anak melayu,

teruskan duduk atas sofa empuk itu.

duduklah sehingga punggung kamu kematu.

2) orang melayu? siapa melayu? orang pattani di kedah/perlis/kelantan? atau orang jawa/banjar/rawa di selatan?
melayu?

3)negara amerika menerima orang sepanyol/british masuk kemudiannya jadi majoritas. red indian (kesilapan columbus) pula ditindas.

bumilangit

Anak MELAYU berkata...

Saudara Bumilangit,

Kalau anda seorang yang berbangsa melayu, anda akan kenal diri anda. Tetapi jika anda bukan melayu, maka anda tidak akan tahu..

Pendatang dibagaikan orang yang menumpang dirumah.. Pada mulanya Tuan rumah memberikan mereka bilik untuk tinggal.. Selepas 10thun menetap, mereka meminta Tuan Rumah memberi bilik itu kepada mereka, dan tuan rumah beri.. Selepas 50 tahun, mereka nak menuntut hak sama rata rumah tersebut dengan TUAN RUMAH tersebut.. LOGIK KA??

Saudara Bumilangit, NAk kahwin hutangkan?

Ni senarai bank-bank yang memberi pinjaman kepada mereka-mereka yang TIDAK MAMPU untuk berkahwin kahwin:

1) BSN 2) BAnk Rakyat 3) Jawi 4) Bank ISlam dan banyak lagi.

Tapi ingat, jangan sampai lepas ISTERI TAK MAKAN pulak..

Sekian.

Anak MELAYU berkata...

W'salam saudara ibnu ismail,

Dalam kenyataan saya, saya tidak menyatakan bahawa PAS menyokong HINDRAF..

Ia sebenarnya berbentuk soalan.. Saya mahukan penjelasan kerana Pemimpin kita seperti menyokong tindakan mereka.. Jadi saya bimbang jikalau mereka dengan secara tidak langsung menyokong kandungan memorandum tersebut.. Seperti yang saya perkatakan, ini dapat menimbulkan kekeliruan dikalangan ahli kita..

sekian.

Salam.

Ibnu_Ismail berkata...

Salam.

Anak melayu, terima kasih atas penjelasan.

Yang tulis Bahasa Inggeris kat atas ni macam orang sama je. Tengok ayat lebih kurang je. Provokasi perkauman UMNO, si penjulang dan pencium keris agaknya. Eh, perhimpunan UMNO akan datang, UMNO mgkn akan menjulang dan mencium 'anunya itu' pulak kot. Tonton video memalukan dari seorang Menteri Pelajaran yang mungkin malas belajar kot. http://www.youtube.com/watch?v=76XQrlvxu90 .(^^,)

p/s: Kalau Najib dan Menteri2 yang disahkan akal mereka ketinggalan, barangkali 'Bahasa Inggeris' akan digantikan dengan 'Bahasa England' kot. Macam mana mereka nak gantikan 'Bahasa Melayu' dengan 'Bahasa Malaysia'.

Anak MELAYU berkata...

Kepada Saudara Yang Tidak Berbudi Bahasa,

Dia ni tak belajar sejarah agaknya.. Kesian.. Bukankan dulu kepulauan nusantara ini dinamakan KEPULAUAN MELAYU?

Marilah Bersatu Anak2 Melayu ku..
Lihatlah bagaimana bangsa lain menilai bangsa kita..

Kalau tak sedar lagi tak tau lah..

Dan babi itu haram, ianya kotor.. Makanannya Najis.. Kita lihat wabak J.E. pon cukuplah.. berapa ramai yang mati akibat virus yang berpunca dari binatang itu.. Ia dilarang oleh Allah S.W.T. Kepada mereka yang makan, inilah akibatnya..

Sekian.

JIHAD ILMU!!!!
HIDUP MELAYU!!!
ALLAHUAKBAR!!!

p/s: Saya akan jawab balik komen2 di atas..

Anak MELAYU berkata...

W'salam saudara Ibnu Ismail,

Cium keris? Hahahaha.. Tapi kalau ikut kata PAk LAh, mereka akan cium lagi.. Hahaha.. Buat Melayu malu sahaja..

Mengenai komen yang berbentuk provokasi diatas, dilihat cara penulisannya jelas ia adalah orang yang sama..

Saya pon berpendapat seperti anda, kemungkinan ini adalah provokasi orang2 UMNO sendiri yang ingin dilihat sebagai pembela orang Melayu..

Tetapi, kita perlu berwaspada dengan apa yang berlaku.. Waspada dengan maksud, kalau ia bukan dari UMNO.. Walau apa pun kita perlu menanganinya dengan kebijaksanaan dan bukan dengan emosi.. Bangsa dan Agama perlu kita perjuangkan.. Negara Islam yang parti kita perjuangkan perlu kita pertahankan walau apa pun yang terjadi..

Rasulullah s.a.w mengambil separuh dari hayatnya berdakwah menegakkan kebenaran dan ISLAM.. Dan Islam mencapai zaman kegemilanganya setelah beberapa puluh tahun setelah baginda wafat..

Jadi perjuangan kita baru 50 tahun.. Kita perlu bersabar.. Istiqamah.. Jangan lari dari matlamat.. Kita berusaha dan hanya Allah s.a.w yang akan menentukan

Mungkin komentar saya telah menimbulkan perasaan tidak puas hati oleh para pembaca..

Tetapi, apa yang ingin saya tegaskan ialah saya tidak bermaksud untuk timbulkan isu perkauman tetapi hanya untuk menyingkap kembali sejarah dan memberi kesedaran kepada semua supaya kita tidak bermusuhan dengan mereka..

Sekian.

Salam..

Malaysian berkata...

ISA FOR RACIST!!!

Sorry to rain on you parade people, we need ISA as long as there are people like Utayakumar who is telling the world Malaysian government embarked on a "ethnic cleansing" on Tamils in Malaysia and when he threatened terrorism when Tamils will be like Tamil Tigers in Sri Lanka that can create havoc in Malysia. When he said temple was demolished in Kampung Jawa but did not bother to tell the Hindus that Selangor state government had already given an alternative land for the new site of the temple, but unfortunately the land was sold by a Indian community leader for profit!
I hat to rain on your parade people but the greatest democratic system the great USA has also adopted a new law similiar with the ISA!
YES we do need ISA where we still have racists telling lies to their community! BTW England also has ISA, if not for it England would have been in greater chaos that it is now against radicals who came to that country to spread mayhem!
So I am with Pak Lah eventhough i dont support BN, impose the ISA on racist bastards, what ever their colour, creed or religion!

Malaysian.

Tanpa Nama berkata...

Maaf saya tidak boleh menipu diri sendiri...

YES to BERSIH! NO to HINDRAF! NO to RACISTS!

terima kasih kepada anak melayu, kerana berani berkata benar walaupun pahit diterima.

royal

Tanpa Nama berkata...

YES TO BERSIH BUT FUCK 0ff to HINDRAF INDIAN! AKu nak pancung je setan-setan kuranghajar ni...PAKLAH satu lagi bodoh bahlol tak buat ISA! Jika ada rusuhan kaum, aku nak bunuh India pukimak ni dulu sebelum bunuh yang lain. Nak demand2 boleh berambus balik India. Orang Melayu skrang tengah panas ni, tunggu masa nak bertindak guna parang, pedang samurai, pistol dan senapang.
Jangan ingat, kalu ada rusuhan kaum nanti, askar-askar dan polis-polis yang terdiri daripada Melayu takkan bersimpati...mereka confirm akan tembak dan bunuh bukan Melayu! Ini terbukti masa zaman komunis..ATM akan bunuh Cina dan berat hati nak bunuh orang Melayu. Tanya la kat sapa-sapa.

Tapi UMNO sekarang ni dikurniakan pemimpin penakot macam Khairy, ngan Melayu PKR PAS dia beranilah lawan, tapi ngan kaum lain penakut! Woi! India, kalu ko main-main ngan isu Islam, Melayu dan persoalkan kami..korang siap!

Aku tak anti India, sebab aku ada kawan India yang tolerance tapi takleh terima kalu korang rasis dan kurang ajar! Melayu-melayu semua tak kira UMNO, PAS, PKR, atas pagar...once kalu rusuhan kaum, mereka tak kan kira lagi samada lu UMNO atau pembangkang, nanti semua habis disapuh! Masa di kampung MEdan, kawan aku yang Parti Keadilan pon bersatu di bawah nama melayu nak ajar India kurangajar di sana.
Mana ada negara kat dunia benar kaum minoriti buat kuil banyak-banyak kalu bukan di Malaysia?

Akhir kata, orang Melayu...bersatu dan berjaga-jaga, jom asah parang, pisau, tombak dan lain-lain untuk PANCUNG INDIA KURANGHAJAR!!!!!!!!!!
Sesungguhnya, UMNO tak perlu MIC ke PPP kerana Undi India sikit lah! PERGI BERAMBUS DARI BN LAGI BAIKLAH!
-KakiBeruk

Ibnu_Ismail berkata...

Hak berhimpun diakui, tetapi sebahagian tuntutan Hindraf melampau
Dato' Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang
Mon | Dec 03, 07 | 2:59:58 pm MYT
PAS sekali lagi menegaskan pendiriannya bahawa semua pihak seharusnya diberikan hak dan kebebasan untuk berhimpun dan bersuara sebagaimana yang dijamin dan diperuntukkan oleh Perlembagaan Persekutuan.

Sesungguhnya kejadian diskriminasi kaum bukan hanya berlaku terhadap masyarakat India malah turut berlaku dikalangan masyarakat Cina dan Melayu khasnya yang menyokong parti-parti pembangkang. Malahan terbukti pimpinan dan ahli-ahli MIC tertentu memperolehi habuan yang lebih baik dari bangsa Melayu sendiri yang menyokong parti-parti pembangkang.

PAS mempertahankan perlunya perpaduan kaum terus dikekalkan dalam negara ini dan sebarang isu yang dicetuskan untuk menghasut sentimen mana-mana kaum samada India, Melayu ataupun Cina hendaklah ditolak.

PAS menganggap sebahagian tuntutan dan tuduhan pihak HINDRAF adalah melampau dan dengan ini menuntut agar pihak kerajaan segera menubuhkan badan bebas untuk menyiasatnya.

PAS dengan ini menyeru seluruh rakyat Malaysia agar tidak terpengaruh dengan mainan pihak media yang didalangi oleh Umno dan Barisan Nasional yang cuba mencetuskan ketegangan kaum bagi tujuan meraih undi rakyat dalam pilihan raya umum yang akan datang. Akhirnya yang menjadi mangsa adalah rakyat dan pimpinan parti-parti pembangkang sebagaimana semasa "Operasi Lalang" tahun 1987 dahulu.

3 Disember, 2007

DATO' SERI TUAN GURU HJ ABD. HADI AWANG
PRESIDEN PAS


(Kenyataan rasmi mengenai pendirian PAS berhubung tuntutan pihak Hindraf

Tanpa Nama berkata...

It's my observation that, it seems that HINDRAF is just part of a planned propaganda by UMNO and the government coming to the election! It is not obvious enough?