Iklan

Khamis, Februari 15, 2007

Poster

Foto ini dirakam sekitar jam 11.30 malam, 14 Februari 2007 di pintu masuk bilik penginapan saya. Apa yang menarik ialah poster kecil ini ditampal hampir di setiap pintu bilik kolej kediaman kampus oleh sekumpulan anak muda yang suka berkasih sayang (baca: mendengar nasyid Raihan).
Mesej pada poster ini jelas:
"Ulama's have concluded that Valentine's Day celebration is HARAM (forbidden) for Muslims"
Ulama mana yang mereka maksudkan? Dan apa justifikasi mereka atas pengharaman ini?
Saya terfikir apakah agaknya persepsi mahasiswa non-Muslim bila mana mereka membaca pernyataan sebegini.
Beginikah Islam, agama yang dikatakan mengajar umatnya berkasih sayang?

26 ulasan:

azad berkata...

what'dya gonna do about it?

being someone in the stand while the others are battling in the field?

najwan halimi berkata...

Dear Azad my respected brother,

What are they battling for? Islam is not only about halal n haram.

Tell me why should they banned Valentine's Day? Is it wrong for a husband to buy a box of choc n bunch of roses for his wife on February 14th to express his love n appreciation towards her?

Tell me if there's any Muslim husbands giving roses to their wives on the day of Maal Hijrah or Maulid-ar-Rasul?

Or is it because the origin of Valentine got to do and relates with Christianity, so we should ban it?

If so, then dont use the calendar that we are using officially nowadays. The calendar also relates with Christianity.

Historically, the calendar that we are using now was formulated in a church in Vatican City! But yet we are still using it in our daily life.

The main issue here is understanding..sampai bila umat harus berjuang (berjuang?) dan sekadar bertaklid tanpa mengetahui asbab perjuangan mereka.

Saban tahun kita diremehkan dengan isu Valentine ini. dan mungkin Barat mentertawakan kita kerana ini.

Tentang peranan, usah dipersoal. Biarlah Allah yang menilai semuanya.

aiman berkata...

disertakan, artikel dari Pejabat Mufti Brunei:

http://www.brunet.bn/gov/mufti/ic7_2000.htm

juga, dari berita harian:

http://www.bharian.com.my/m/BHarian/Monday/Nasional/20070212100319/Article

juga dari utusan suatu masa dahulu:

http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2002&dt=0215&pub=utusan_malaysia&sec=luar%5Fnegara&pg=lu_10.htm&arc=hive

http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2004&dt=0212&pub=utusan_malaysia&sec=muka%5Fhadapan&pg=mh_03.htm&arc=hive

http://www.utusan.com.my/utusan/archive.asp?y=2006&dt=0221&pub=utusan_malaysia&sec=bicara%5Fagama&pg=ba_01.htm&arc=hive

maaf, yg ni agak keras:

http://www.eramuslim.com/news/lpk/45c190c9.htm

itu antaranya. Ada beberapa persoalan:

1.mengapa perlu 14/2 juga?mengapa tidak 14/5? mengapa tidak tarikh lain?

2.kita lihat pula remaja kita. waktu valentine, mengambil kesempatan berdating dan sebagainya.cinta kononnya.halalkah dating tu?perkara yg membawa pada zina, haramlah hukumnya. Imam Ghazali terang ttg perkara yg mendekatkan pada zina ini lama dah.

Byk lagi perkara yg perlu kita telusuri. Pada pendapat aku, yg salah, ttp salah. Jika bkn ikut ulama',siapa lagi?Marina Mahathir yg menyokong perkara ni?

aiman berkata...

ttg non muslim tu, tertulis di bawah tu, from a muslim to another. yg non muslim, amende nk pk nye. mereka nk sambut, itu budaya mereka.

kite tgk balik maksud sambutan ini.klu ucapan,kene tny ulama' ttg hukumnya. jujurnya, saya tak tahu.masalahnya di uniten, 14/2,umat Islam duk berdua2an di tasik. halal ke tu?buat bentuk love guna lilin la.ape la.

hakikatnya,sambutan ini menghampirkan pada zina, kt mana yg nk halalkan?trend die ke arah maksiat.haramlah hukumnya.

mcm kalendar, dimana yg nk membawa pada kerosakan akhlak?kt mana yg mengarah kepada zina?hny sekeping kertas yg digantung di dinding.jika tiada, maka apa salahnya?

isunya remaja.
candle light dinner.klu suami isteri, takpe gak.ini sampai ke remaja.dating.berpegang tangan tanpa ikatan.

kene ingat,mula mata,turun ke mulut, tangan, kemudian zina.itu step yg digariskan.sepatutnya perkara ni dicantas awal2.jika kita menyambut,org lain ikut, tak dpt saham kita?berdosa kita.

pada pendapat aku,nafsu tidak patut diletakkan sbg perantara dlm berbincang.perkara yg membawa kpd kerosakan akhlak bkn isu kecil.bkn hal furu'iyyah lagi.

remaja sekalian,aku menyeru jom kembali kepada ISlam.ingat, kita hidup ada MOU dengan tuhan.

aiman berkata...

maaf, sy bersungguh dlm hal ni.kerana sy sayang pd semua.juga pd sahabat yg kami rindu utk kembali ke pangkuan kami.

http://ttuyup.wordpress.com/2007/02/13/hari-kekasih-bertopengkan-kasih-sayang/#more-918

ini pula dari jabatan mufti selangor:

http://www.muftiselangor.gov.my/KoleksiDownload/download24052006/At-Taqwa%20bil%209/AtTaqwa%20Bil%209%2012&13.pdf

Keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 1/2006 pada 21 Februari 2006 telah memutuskan bahawa :
“Amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur
dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam”.

http://terasmelayu.net/hukum_menyambut_hari_valentine.htm

waLlahu ta'ala a'lam.

afifi berkata...

aku setuju tang nih:

"..dan sekadar bertaklid tanpa mengetahui asbab perjuangan mereka."

perjuangan yg sia-sia.

Tanpa Nama berkata...

Valentine ialah pejuang keadilan..aku setuju dgn kamu.tapi aku tidak setuju jika ulama kata ia haram sambutnya. yang sebenarnya pada pendapat aku..Hari valentine tidak salah disambut jika dgn cara baik..tidak bmakna bila kita sambut valentine kita semua akan tjebak dgn maksiat,zina atau apa2.Apakah kerna orang lain yang lakukan sumer perkara itu,kita semua dihukum supaya jangan nyambut nya?yang penting jika kita pandai jaga diri..dan tidak lakukan maksiat,ok la. tak kira lah hari apa2 pun di dunia ini..sambutan krismas atau deepavali atau wesak, atau hannukah ke..yang penting ialah kita ada jati diri sbg orang muslim.
pada pendapat aku,ulama kurang bijak menafsirkan sesuatu dgn jelas. cinta dlm islam itu digalakkan..tapi yang haram jika ia dilakukan dgn cara yang salah.
itu lah yg terbaik.
-Syahir Expecto

Tanpa Nama berkata...

Aku bukan lah pejuang kapada hari Valentine.Aku cuma ingin megatakan perasaan tak puas hati kpd ulama2 yang mengeluarkan pelbagai interpretasi yang mengelirukan umat.
Ulama2 ini pandai mengeluarkan fatwa2 yang pelik2 sehingga kita orang islam dipandang hina.Yang penting ialah jati diri atau integrity.jika kita ada jati diri,kita boleh menyesuaikan keadaan kita dimana-mana pun. Pada pendapat aku,yang penting ialah diri kita sendiri..jika interpretasi dan niat kita betul..itu dikira tidak salah.aku setuju dgn pendapat Najwan ini.
-syahir expecto-

DefMafia berkata...

ini quote dari post aiman..aku petik:

Keputusan Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor
Mesyuarat Jawatankuasa Fatwa Negeri Selangor Kali 1/2006 pada 21 Februari 2006 telah memutuskan bahawa :
“Amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan AMALANNYA YANG BERCAMPUR DENGAN PERBUATAN MAKSIAT adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam”.

so ape yg aku paham kat sini..bukan sambutan tu yg haram..tapi amalan yg bercampur maksiat tu yg haram..islam gak x pnah anjurkan deepavali...dan kite terima amalan kunjung mengunjung time krismas, taun baru cina, deepavali...sbb amalan tu x bercanggah...tapi kite tolak (atau x join) amalan makan besar, minum wain, mandi air kelapa..sbb tu sume bercanggah...jadi terima lah apa yg baik..tolaklah yang buruk...akal ade kan? ke dah takde otak sume nih??

PEN_menGEnggaM_BARA berkata...

Assalamualaikum ......

hmm...
mengenai justifikasi di sebalik pengharaman hari Valentine dan
disebalik Tahun Masihi di jadikan tolok ukur dalam pengiraan waktu dalam tahun masihi...

Justifikasi Hari Valentine.....

kiranya sedara ambil hujah paderi yang memulakan pengiraan tahun masihi dan paderi juga yang mengumumkan hari kekasih so kita terima seadanya?

sebenarnya cuba kita lihat mengapa kalendar islam tidak digunakan....
mungkin umat islam kini kurang sedar betapa pentingnya kalendar Islam dalam menentukan waktu...
tetapi disebabkan kini kebanyakan negara-negara yang digelar negara Islam ingin bersaing dengan negara-negara barat maka diorang mendidik rakyat2nya gunakan kalendar masihi sebagai tolok ukur...
cuba sedar tengok sejarah mustapaha kamal attaturk.....
dengan terjatuhnya daulah Khilafah Islamiyah........si `mustapa aknatullah` ini menukarkan sistem kalendar islam kepada sistem kalendar barat.....(boleh rujuk di internet untuk mencari fakta ini)....walhal sejak zaman Saidina Omar sehingga tahun kejatuhan khilafah kalendar islam digunakan bukan kalendar barat......

tetapi perubahan mustapha kamal ini sebenarnya berjangkit kepada pemimpin-emimpin islam sekarang disebabkan mereka menggunakan world view barat sebagai `tolok ukur` begitu juga dengan sistem pendidikan sistem pemerintahan walaupun adanya sedikit perubahan-perubahan kononnya bercorak islami tetapi dasarnya masih bukan islami......

so kalau sedara menggunakan hujah tarikh masihi sebagai membenarkan hari valentine semestinya adalah sangat tidak bertepatan untuk membenarkan perayaan valentine yang
yang hanya merosakkan pemikiran anak-anak muda yang coupling sebenarnya dibolehkan.........

apatah lagi melafazkan `selamat valentine day`...........kononnya pada hari tu adalah hari kasih sayang sedunia.....walhal sedara kita dibunuh , dicincang, dirogol,
difitnah, ditendang , dimaki,
dihina dengan sehebat-hebatnya......
mana falsafahnya disebalik hari kasih sayang itu.............
sebenarnya kita tertipu dengan keadaan orang kafir yang menjadikan hari kekasih sebagai kasih sayang..itu hanya retorik semata..........
apa yang membawa manfaat kepada mereka, mereka terima..........
cuba sedara teliti, orang kristian sekarang ni ikut cakap paderi kah dalam pengaturan sistem pemerintahan negara, sistem perbankan negara, sistem pendidikan negara, walhal mereka mengasingkan agama dengan kehidupan, agama hanya untuk individu......so paderi2 ni yang mengembangkan agama mereka ni sebenarnya mempunyai kepentingan juga,
cuba tanya kepada paderi-paderi kenapa mereka tidak dibenarkan berkahwin ? padahal perkahwinan merupakan suatu yang mulia di sisi islam......

waallahualam........

PEN_menGEnggaM_BARA berkata...

Assalamualaikum ......

hmm...
mengenai justifikasi di sebalik pengharaman hari Valentine dan
disebalik Tahun Masihi di jadikan tolok ukur dalam pengiraan waktu dalam tahun masihi...

Justifikasi Hari Valentine.....

kiranya sedara ambil hujah paderi yang memulakan pengiraan tahun masihi dan paderi juga yang mengumumkan hari kekasih so kita terima seadanya?

sebenarnya cuba kita lihat mengapa kalendar islam tidak digunakan....
mungkin umat islam kini kurang sedar betapa pentingnya kalendar Islam dalam menentukan waktu...
tetapi disebabkan kini kebanyakan negara-negara yang digelar negara Islam ingin bersaing dengan negara-negara barat maka diorang mendidik rakyat2nya gunakan kalendar masihi sebagai tolok ukur...
cuba sedar tengok sejarah mustapaha kamal attaturk.....
dengan terjatuhnya daulah Khilafah Islamiyah........si `mustapa aknatullah` ini menukarkan sistem kalendar islam kepada sistem kalendar barat.....(boleh rujuk di internet untuk mencari fakta ini)....walhal sejak zaman Saidina Omar sehingga tahun kejatuhan khilafah kalendar islam digunakan bukan kalendar barat......

tetapi perubahan mustapha kamal ini sebenarnya berjangkit kepada pemimpin-emimpin islam sekarang disebabkan mereka menggunakan world view barat sebagai `tolok ukur` begitu juga dengan sistem pendidikan sistem pemerintahan walaupun adanya sedikit perubahan-perubahan kononnya bercorak islami tetapi dasarnya masih bukan islami......

so kalau sedara menggunakan hujah tarikh masihi sebagai membenarkan hari valentine semestinya adalah sangat tidak bertepatan untuk membenarkan perayaan valentine yang
yang hanya merosakkan pemikiran anak-anak muda yang coupling sebenarnya dibolehkan.........

apatah lagi melafazkan `selamat valentine day`...........kononnya pada hari tu adalah hari kasih sayang sedunia.....walhal sedara kita dibunuh , dicincang, dirogol,
difitnah, ditendang , dimaki,
dihina dengan sehebat-hebatnya......
mana falsafahnya disebalik hari kasih sayang itu.............
sebenarnya kita tertipu dengan keadaan orang kafir yang menjadikan hari kekasih sebagai kasih sayang..itu hanya retorik semata..........
apa yang membawa manfaat kepada mereka, mereka terima..........
cuba sedara teliti, orang kristian sekarang ni ikut cakap paderi kah dalam pengaturan sistem pemerintahan negara, sistem perbankan negara, sistem pendidikan negara, walhal mereka mengasingkan agama dengan kehidupan, agama hanya untuk individu......so paderi2 ni yang mengembangkan agama mereka ni sebenarnya mempunyai kepentingan juga,
cuba tanya kepada paderi-paderi kenapa mereka tidak dibenarkan berkahwin ? padahal perkahwinan merupakan suatu yang mulia di sisi islam......

waallahualam........

Tanpa Nama berkata...

jedi!!!!! may iman with u haaa? hahahahaha

najwan halimi berkata...

salam buat aiman,

terima kasih atas kesungguhan dan keprihatinan dalam isu ini. sungguh, ana kagumi semangat dan penghujahan anta.

alhamdulillah, selepas meneliti satu demi satu pautan artikel berkenaan dengan isu yang saban tahun menganggu kecelaruan berfikir kita ini, ana dapat simpulkan yang seharusnya budaya berkenaann Valentine ini diberi penjelasan hingga ke akarnya, terutamanya kepada golongan belia dan muda remaja.

ana setuju dengan anta bahawa seharusnya kita melihat kepada skop remaja dan bukan kepada pasangan yang sudah berkahwin kerana sememangnya cinta selepas perkahwinan sudah menghalalkan segalanya yang haram sebelum berkahwin.

atas kesedaran dan keyakinan itu, ana secara peribadi bersetuju seandainya isu sambutan Valentine ini diperjelaskan dengan rasional tanpa melibatkan prejudis terhadap mana2 pegangan dan kepercayaan. al-quran sendiri menyeru kita agar tidak merendah2kan ajaran agama lain, kerana perkara yg sama akan dibuat oleh mereka terhadap kepercayaan kita. "La kum Dii nu kum Wa li ya diin".

daripada saban tahun kita berhujah ttg pengharamannya berdasarkan sejarah paderi Valentine, kaitan ajaran Kristian dan seumpamanya, adalah lebih wajar penjelasan dan penghujahan di buat dengan mengaitkannya dengan kecelaruan budaya Barat, kerosakan moral yang berlaku terhadap mereka akibat kepincangan akhlak dan ketandusan mereka dalam beragama.

ana bersetuju dengan SS Dato' Seri Harussani bila mana beliau mengatakan..sambutan Valentine, jika ditiru secara melampau dan mirip seperti yang dilakukan oleh Kristian, maka dibimbangi gugur akidahnya.

tapi tetap ana berpendapat yang polemik mengharamkan sesuatu adalah hal yang berat untuk ana terima. pendekatan yang seharusnya kita guna pakai ialah sentiasa turun memberi penjelasan dan penerangan..berbincang dan berdialog..seperti mana yang berlaku sekarang.

terima kasih aiman atas keprihatinan anta..maafla kalau ana mengundang susah dan mudarat di pihak anta. tiada niat meliberalkan sesiapa..sekadar membangkit ghairah kalian berbicara.

tentang kerinduan...bersabarlah...

akan aku kembalikan ke pangkuan kalian insyaAllah..cuma buat masa ini, ana masih lagi dalam peringkat pertapaan dan mencari hala tuju serta mengenal semula Pencipta semesta ini.

terima kasih atas keprihatinan anta..semoga sentiasa beroleh barakah dan taufik Allah swt.

salam,
najwan halimi

najwan halimi berkata...

salam buat semua,

komentar saya berkenaan isu ini telah saya simpulkan dalam komen di atas.

terima kasih buat semua atas respon dan pendapat yang pelbagai.

buat sahabat yang bernama afifi, terima kasih atas sokongan.

buat syahir,
saya kagumi penghujahan anda. islam menggalakkan perbincangan dan kepelbagaian pendapat dan mudah-mudahan kita terus istiqamah dalam berjuang.

defmafia,
imagine all the people, living life in peace..yuuhuu..(lennon)..hehe

pen menggenggam bara,
terima kasih atas pendapat saudara.insyaallah akan saya ambil pengiktibaran darinya. saya kagumi semangat saudara..moga terus istiqamah..banyakkan membaca dan berdiskusi sesama teman anta..

-terima kasih

fathi aris omar berkata...

Najwan, ini artikel lama aku:

http://selaklagi.blogspot.com/2005/12/wacana-kelabu-asap.html

Aku memang minat nak bincang lanjut hal ini

aiman berkata...

salam.

syukur alhamduliLlah.

tak mengapa. Kami tunggu dengan penuh sabar dan rindu di dada. Jika tidak di sini, di arena sebenar barangkali.

Semoga engkau temui apa yang dicari. Semoga Allah permudahkan urusanmu kawanku.

Nasihatku, carilah suatu perkara, pada tempatnya. InsyaAllah, lebih mudah kau ketemuinya.

WaLlahu a'lam.

-aiman-

Tanpa Nama berkata...

Salam

Very interesting conclusion you have there brother Najwan.It seems that brother Aiman is trying his very best to convince you with all prove available.As a reader,i'm impressed.

Well,as we have read,there are many version of the true history of Valentine's day,its truthness remains unknown,but for us as a muslim,we don't need a specific date to show our gratitude or our appreciation to our love ones,Do we?

The believers are brothers, so make peace between your brothers and heed Allah so that hopefully you will gain mercy. (Surat al-Hujurat,10).

As tought in Islam,among muslims are brothers,and we are encourage to love our muslim brothers as much as we love ourselves regardless of time and condition.

As example,shown by brother Aiman and pen_pengenggam_bara,i admire their spirit to convince us all,with all prove that he can obtained.

Well,i have to agree with brother Najwan that the quote printed in the small fliers,distributed around Uniten is abit too simple,not detail enough which might lead the non muslim having misunderstood the message we are trying to convey.The approach need some improvement.

However,congratulation to those young preachers whom have spend their time and knowledge to educate and save the ummah.

Islam teaches us what true love is all about,but we as young preacher have to bear in mind that not everybody can initialized the meaning of true love.True love is impossible if we do not have strong Imman in our heart,true love is impossible if we failed to love ourselves,true love is impossible if we failed to love God.Without depth knowledge on Islam,we will have a diverse meaning of true love,thus making love a very subjective matter.

We should see this problem as a serious matter,as it involve our youngster,married couple are exceptional,as mentioned,what are forbidden for them are not when they are married,but for our teenagers which have no ties with the opposite sex,it is a problem.Something that we should get together as a young preacher,sit down,share brilliant ideas and knowledge to save our ummah.

We should not see it in one point of view only,as the confussion are made purposely to divert our intention and mislead us from the true path,a deep understanding of Islam will show to us that love does not need a specific time or date to be expressed,it can be express anytime,everyday,anywhere.

As for those who believe and do right actions, the All-Merciful will bestow His love on them. (Surah Maryam, 96)

Therefore,my personnal conclusion is that,In the world today,our muslim society are hunger of love,a good oppurtunity for disbeliever to poison our mind.We muslim don't need a specific day to express love to someone,Islam is just perfect,it just need some practise,we just need to appreciate people around us,to care for them, and tell them that we love them.

Only Allah knows,

Lead Me Straight
The Path To Heaven.

P/S:

There are three qualities whosoever has them will taste the sweetness of Iman: loving Allah and His Messenger above all else, loving someone solely for the sake of Allah, and hating to return to disbelief after Allah has rescued him from it, as much as he would hate being thrown into Hellfire." (Sahih Bukhari).

me,myself n all around da world berkata...

satu cadangan nakal bersulam bijak(??)

apa akat JAKIM or whatsoever benda2 yg ada sket-sket nama islam anjurkan kempen setiap thn "valentine day-langsungkan perkahwinan,jgn bertangguh lg"

mungkin kerajaan islam hadhari boleh memberikan debit pemotongan cukai ke atas pasangan yg bernikah pd hari ini. boleh juga diberikan bantuan kewangan kpd pasangan2 yg susah.hotel2 n butik memberikan diskaun,harga coklat,bunga2an,kuih bahulu, upah kadi angkat nikah,sami,paderi dikurangkan..

dgn ini secara tidak langsung JANGKA MASA HAYAT DOSA pasangan2 ini dpt dikurangkan.

p/s: tetapi mungkin menjadi polimek nanti dikalangan salafi di malaysia...nabi tak ajar buat begini..=). (jenuh taip 2 kali ni,asyik2 gagal post)

sheikhryz berkata...

hari valentine haram disambut syeikh.memang dia tu pejuang keadilan tapi bukan kita perlu sambut hari kasih tu.mcm anta kata atdi ISLAM agama kasih sayang.memang betul... tapi bukan ksih syang yg membawa kepada zina.apa bukti anta nak bagi kalau 2 org bukan muhrim dok berkasih-kasihan berdua xmembawa kpd zina?...kucing xkan melepaskan ikan dpn mata syeikh.ulama2 international mcm syeikh yusuf qardawi pun kata haram sambut,ulama malaysia mcm dr haron din pun kata haram.so,jgn terlalu berfikiran liberal sgt bila msuk bab hukum hakam ni syeikh.bahaya.ana sarankan anta p cari buku manusia dan islam karya haron din&islam and secularism kayra prof naquib alatas.baru anta fhm hukum islam+penaakulan akal.wsalam...

najwan halimi berkata...

sheikhryz,
ana tak menghukum..jauh sekali meliberalkan hukum.

apa yg benar itu terang dan apa yg samar-samar itu hendaklah dicuba perjelaskan..itu saja.

terima kasih atas usul tajuk-tajuk buku di atas. insyaallah ada kesempatan akan ana usahakan membacanya.

sheikhryz berkata...

najwan,

thanks sudi menjawab persoaln ana sebelum ni.bukan maksud ana nak menghukum atau judge anta meliberalkan hukum,betul kita perlu ada kasih sayang,mcm pak khalid kata dunia gersang tanpa cinta.hahah.btul tu,lgu m nasir falsafah cinta pun ckp mcm tu.kalau kita ikut mitos psl troy pun kita tau perang tu terjadi psl cinta kan?...tapi xperlu la kita memperbesarkan perkara2 valentine ni.memang xsalah sambut hari kekasih,tetapi bersama ISTERI tercinta,bukan awek tercinta.tu je.psl ada org sambut dengan awek tercinta and then mengundang kpd maksiat,tu yg jatuh hukum haram.kita cuma takut gejala maksiat terjadi berleluasa atau secara sembunyi2.tu je.anta ni kat UNITEN ye?...amik enginnering?...bagus2,jarang ada student saince stream yg amik tau psl politik&philosophy.i mean current issue.bagus2...mcm ni la baru anak muda yg bagus.ana kagum....

Tanpa Nama berkata...

dengar je la cakap ulamak

nanana-ne berkata...

mengikut dgn melulu tanpa membelok kiri dan kanan; cara si penakut mencari kebenaran. Allah tak membebankan sesuatu yg tidak sepatutnya pada hmba-Nya. Explorelah selagi hidup, salah tak semestinya bersalah selagi tahu cara memohon maaf pada-Nya. Semoga kasih sayang antara manusia diserak-serakkan. Amin :)

najwan halimi berkata...

anonymous:
ulama mana?

nanana-ne:
akal tu nikmat Tuhan yg agung..sia-sialah siapa yg mengabaikan nikmat tu..

Tanpa Nama berkata...

a'ah..akal ade tp tak reti nk gune..biaselah manusia bijak pandai. berhujah mcm peluru berpandu, mengamalkannya jauh sekali. Islam mengajar umatnye berkasih sayang, tp bukan wat maksiat.

sonicaiou berkata...

wahai saudara-saudaraku, Allah SWT amat suka kepada mereka yang menunjukkan kasih sayang sesama insan. Dalam Islam, perasaan kasih sayang ini perlu dipupuk setiap masa dan setiap ketika. Setiap masa dan setiap ketika.

Begini saudara-saudaraku, para ulama yang terdiri dari mereka yang sangat arif menegenai agam telah melarang umat islam dari menyambut hari valentine adalah kerana sejarahnya. Dan lagi para ulama kita telah menegaskan mengapa perlu menyatakan kasih sayang hanya pada hari valentine tersebut. Kasih sayang perlu dipupuk setiap masa dan setiap ketika dan ada batasnya.

Ya memang ada yang mengatakan salahkah pasangan suami isteri menunjukkam kasih sayang pada hari tersebut. Memang tidak salah, tetapi mengapa pada hari tersebut, mengapa tidak dilakukan setiap masa.


sonic_aiou@yahoo.com